Zaventem wil luchthaven onbetaalbaar maken voor oude vliegtuigen

Brussels Airport wil een groen ‘nieuw normaal’.

Corona bracht onze nationale luchthaven in slechte papieren. In 2020 werden er slechts 6,7 miljoen passagiers geteld, in 2019 waren dat er 26,4 miljoen. Dat betekent een nettoverlies van 147 miljoen euro en een verlies van 4.000 jobs. Alleen het luchttransport van vaccins en de e-commerce scoorden. Het zal vermoedelijk nog tot 2024 of 2025 duren vooraleer alles weer normaal zal zijn. Doch, dat normaal zal wel een nieuw normaal zijn.

Topman Arnaud Feist zegt in ‘Het Nieuwsblad’ dat hij de coronacrisis als een opportuniteit ziet om het meteen ‘anders’ te gaan. Hij bedoelt daarmee: groener. Een stoutmoedig, om niet te zeggen risicovol plan.

Brussels Airport wil vervuilende en lawaaierige toestellen weren. Het plan is simpel: de grootste vervuilers zullen 20 keer zoveel moeten betalen. “We mogen een bepaald type toestellen niet verbieden, maar we kunnen het wel zo duur maken dat de maatschappijen hopelijk niet meer met hun oude bakken naar Brussels Airport willen vliegen”, aldus Feist in ‘Het Nieuwsblad’. “Ze zijn al een paar jaar op de hoogte en als onze regulator goedkeuring geeft, kunnen we in 2023 starten.” Een Belgische methode: iets verbieden, door het niet te verbieden.

Tegelijk wil Feist dat er meer snelle treinverbindingen komen vanuit het station onder de luchthaven naar Amsterdam, Parijs of steden in Duitsland. Vreemd genoeg werd  de Thalys-verbinding met Parijs enkele jaren geleden opgedoekt omdat die niet rendabel was.

Een nobel plan voor een groenere wereld, al kan je de vraag stellen of de timing klopt en of de theorie zal matchen met de realiteit.

Lees ook
Reacties
Laden...

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More