Wil Hema een taboe doorbreken, of gewoon de aandacht trekken?

Ondergoedmodel voor Hema draagt een stoma.

“Bij Hema willen we dat iedere man en iedere vrouw zich goed voelt in z’n vel”, zegt woordvoerster Frederike Van Urk in ‘Het Nieuwsblad’. “En dat ook zij er mogen zijn. Vandaar deze campagne, onder anderen met Lynn.” Lynn draagt een stoma.
Een stoma is – simpel gezegd – een zakje dat je stoelgang opvangt. Nooit van gehoord? Kan zijn, het is een zeldzaamheid. In ons land zouden er zo’n 25.000 mensen een stoma hebben.

De campagne doet marketingdeskundigen dan ook twijfelen aan het motief van Hema. Wanneer we naar de Instagram-pagina van Lynn gaan kijken, dan lijkt het dat niet Hema naar Lynn is gegaan, maar dat Lynn Hema op een idee bracht. Op haar pagina zie je ze meermaals – in lingerie – model staan met haar stoma.

 

 
 
 
 
 
Dit bericht bekijken op Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Een bericht gedeeld door Lynn Quanjel (@whoisthatblonde)


De Facebookpagina van Hema bulkt van de goede reacties. Voornamelijk van stomadragers. Geslaagd: de campagne is alvast politiek correct. Bovendien haalt Hema vlotjes de pers met de campagne, en dus passeren ze twee keer de kassa. Al kan je afvragen of iedereen zich aangesproken voelt en of de reclame werkelijk informeert over het product dat moet verkocht worden. Op het einde van de rit, komt het daar wel op neer: verkopen.

Met naadloos ondergoed zit je altijd goed. Zit lekker, ziet niemand. hema.nl/dames/lingerie

Geplaatst door HEMA op Dinsdag 16 maart 2021

Het is momenteel bon ton dat bedrijven zichzelf propaganderen met spotjes waarin ze zich als activisten voor een betere wereld presenteren. Als je de reclameblokken van de commerciële televisie uitzit, dan kan je je alleen nog maar schamen dat je een blanke hetero bent, die water uit een fles drinkt en je geen klant bent van een provider die een oplossing aanreikt voor de grote wereldproblemen. Wordt het niet eens tijd dat er een reglementering komt op de ideologische inhoud van reclame? Vaak hebben spotjes hebben niets te maken met het product en zijn ze als dusdanig misleidend.

Wat is het nut van een campagne met een stoma wanneer het uiteindelijk maar een kleine groep zal aanspreken? Of gaan vrouwen straks vragen waar het stoma-ondergoed ligt?

Lees ook
Reacties
Laden...

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More