Wat maakt deze BMW M140i zo speciaal? (foto’s)

Voorin een zes-in-lijn, aandrijving op de achterwielen: dat is zoals het hoort in een BMW, toch?

We hebben ‘m gereden: de BMW M140i. Ongetwijfeld de heetste hatchback die momenteel te verkrijgen is. In de lange neus ligt een 3-liter grote, turbo-geblazen zescilinder. Die laat 340pk en 500Nm koppel los op de achterwielen.

In Comfort-modus heeft u daarmee een comfortabele reisgezel, schakelt u ‘m in Sport gaat het duiveltje los. De ophanging wordt hard, waardoor de 1-serie – omwille van de korte wielbasis – ook wel een beetje stuitert. De zespitter reageert ongelooflijk direct op het gas en maakt daarbij een opzwepend geluid.

Onze handgeschakelde versie sprint in 4,8 seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Zelfs na 200 km/u – we zijn ermee richting Duitsland geweest – is de acceleratie nog fenomenaal. Om u een idee te geven: wanneer-ie bij een dikke 250 km/u in de begrenzer loopt, voelt het aan alsof u pardoes tegen een muur knalt.

De driedeursversie neemt u mee naar huis vanaf 42.350 euro. Wie een klein beetje een aangeklede versie wil, die moet daar nog wel een 10.000 euro aan opties bijtellen. Die zijn bij de Duitse fabrikant niet echt goedkoop.

Dan komen we aan bij de titel van dit artikel: wat maakt deze BMW M140i zo speciaal? Het antwoord is simpel: het is de laatste in zijn soort. BMW is de enige fabrikant die een hothatch met achterwielaandrijving en zescilinder maakt. Maar dat is bijna verleden tijd.

De huidige generatie 1-serie wordt namelijk dit jaar nog vervangen door een nieuwe. De strafste atleet zal vanaf dan M130iX gaan heten. ‘30i’ staat tegenwoordig voor een vierpitter: een zes-in-lijn zal immers niet in breedterichting onder de motorkap passen. In breedterichting, want de nieuwe 1-serie wordt in de basis voorwielaangedreven – al zal de M130iX vierwielaandrijving hebben.

Waarom ze dat doen? Twee redenen. Achterwielaandrijving is gewoon duurder om te produceren. De nieuwe 1-serie zal waarschijnlijk (iets) goedkoper worden dan de huidige generatie. Ten tweede: achterwielaandrijving en de daarbij behorende motor in lengterichting, neemt heel wat plaats in beslag. De nieuwe Einer zal een kortere neus krijgen, wat de binnen- en kofferuimte ten goede zal komen.

Kortom: de laatste, achterwielaangedreven hothatch is ten dode opgeschreven. Gelukkig blijven de 2-serie coupé en cabrio nog wel volgens het aloude concept.

1

Image 1 of 13

Lees ook
Reacties
Laden...

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More