Waarom worden er minder Belgen geflitst in Frankrijk?

Hebben automobilisten hun leven gebeterd, of is er een andere reden?

VAB komt met bijzondere cijfers: de voorbije zomer kregen Belgische chauffeurs 29 procent minder snelheidsboetes vanuit Frankrijk. In de eerste 8 maanden van 2019 zelfs 33 procent minder boetes. Nochtans is een GPS met met POI-functie (GPS die waarschuwt voor bestaande flitsers) en radardectoren (die waarschuwen alle flitsers) in Frankrijk verboden. 

Ondanks deze daling, blijft het aantal flitsboetes vanuit Frankrijk hoog. In juli en augustus kregen 102.133 Belgen een Franse flitsboete in de bus. 42.000 boetes minder dan het jaar daarvoor dus. Daarmee blijven de Belgen wel de meest geflitste buitenlanders.

Meestal worden we geflitst op de snelweg (62 procent van de gevallen). De Fransen weten overigens de palen strategisch juist te plaatsen en er is een duidelijke verhoging van het aantal flitstoestellen op de internationale reisroutes tegenover de zuiver lokale verbindingswegen.

In 76 procent van de gevallen komen de boetes van vaste toestellen. En daarmee vinden we ook meteen de oorzaak van de daling de boetes. Het is niet omdat wij onze zware voet meer onder controle houden, maar eenvoudigweg omdat er minder flitspalen zijn. De Franse overheid geeft hiervoor zelf als reden dat een groot aantal flitspalen door de gele hesjes zijn vernield.

Lees ook
Reacties
Laden...

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More