Voor u getest: Alfa Romeo Stelvio 2.0 First Edition

Scheurijzer op hoge poten

Wie had enkele jaren geleden durven denken dat Alfa Romeo met een SUV zou komen?

Waarschijnlijk niemand. Velen waren er zelfs van overtuigd dat het legendarische automerk een stille dood zou sterven. Nauwelijks twee modellen – MiTo en Giuletta – stonden in de toonzalen stof te vangen, toen men plots dacht: “Misschien toch beter dat we aan een opvolger voor de 159 werken”.

Die nazaat is er inmiddels in de vorm van de Giulia. En in een wereld waarin een op vier verkochte auto’s een SUV is en zelfs merken als Lamborghini er (weldra) eentje aanbieden, kon Alfa Romeo niet achterblijven. Maak kennis met de Stelvio.

Aangepaste Giulia

De Alfa Romeo Stelvio staat op hetzelfde onderstel als de Giulia. Al is er hier en daar natuurlijk wel wat aan geknutseld. De spoorbreedtes voor en achter werden vergroot. En hij staat 6,5 centimeter hoger op zijn pootjes.

Die koplampen, die grille: de neus is nagenoeg hetzelfde. Ook de zijkant vertoont kenmerken van de Giulia. Al zien we er ook een vleugje Maserati Levante in. Net zoals in de achterkant trouwens.

Binnenin heeft de Stelvio eveneens heel wat gelijkenissen met de Giulia. Niet dat dit erg is: Alfa’s berline heeft een prachtig interieur.

Instappen…

Het infotainmentsysteem bedient u met een draai- en drukknop op de middenconsole. De gps is nogal minimalistisch. Geen tankstations in de buurt, geen andere POI’s. Gewoon de weg die je dient te volgen en voor de rest: nada. Ook met Apple Car Play en consorten doet Alfa Romeo voorlopig niet mee.

De stoelen zitten precies zoals u van een Alfa Romeo mag verwachten: hard, maar verbazingwekkend comfortabel. En nog iets typisch: grote, struise mannen zullen moeite hebben om erin te passen.

Maar voor mensen met een normaal postuur is er ruimte genoeg. Ook achterin is het goed vertoeven. In een bagageruimte van 525 liter kunt u al heel wat kwijt. Mocht dat niet genoeg zijn, kunnen de achterste zetels uiteraard ook nog plat.

… en wegwezen!

Wij reden met de First Edition. Die heeft een turbogeblazen 2-liter benzine onder de motorkap, die er maar liefst 280 paarden weet uit te persen. De Stelvio is uitgerust met een Q4-systeem. Dat wil zeggen dat de kracht in normale omstandigheden naar de achterwielen gaat. Ondervindt een resem sensoren dat elders meer grip nodig is, kan er maximaal vijftig procent richting voorwielen gestuurd worden.

Drukt u op de in het stuur geplaatste startknop, hoort u een heerlijk gegrom. Theoretisch doet deze Stelvio de sprint naar de honderd kilometer per uur in 5,7 seconden. Iets wat we aanvankelijk onmogelijk achtten voor een uit de kluiten gewassen SUV met ‘slechts’ 400Nm en 280pk. Maar de Stelvio is snel. Heel erg snel. Vanaf 2.250 toeren per minuut krijgt u een stevige duw in de rug. Een duw die blijft duren tot aan de rode zone van de toerenteller. De vierpitter spint daarbij van genot. Ook die gaat hoorbaar graag tot het uiterste.

Bij sportieve prestaties hoort natuurlijk een sportief onderstel. Iets waar Alfa Romeo heer en meester in is. Maar wat men in deze SUV heeft kunnen klaarspelen, doet ons versteld staan. U zit hoog boven het asfalt – negentien centimeter hoger dan in de Giulia om precies te zijn – maar afgezien van die hoge zitpositie, doet eigenlijk niks vermoeden dat u met een SUV onderweg bent. De wagen voelt heel erg lichtvoetig aan. U kunt ‘m door bochten smijten zonder dat de koets ook maar iets gaat overhellen. Enkel op een onverharde, heel erg slijkerige weg kregen we de Stelvio (even) aan het schuiven.

De besturing is ontzettend direct. De minste beweging aan het stuur zorgt voor een koerswijziging. Voor sommigen zal dit misschien wat nerveus aanvoelen, maar het is alleszins precies zoals u het van een Alfa Romeo kunt verwachten.

Het verdict

Theoretisch verbrandt deze Stelvio zeven liter benzine per honderd kilometer. Na een volle testweek staat onze boordcomputer op 10,7 liter. Maar toegegeven: we hebben de sprint van nul naar honderd redelijk vaak in 5,7 seconden gedaan. Omdat deze Italiaanse schone erom smeekt geregeld op de staart getrapt te worden. De Stelvio is een SUV die niet rijdt als een SUV, maar die wel de ruimte ervan biedt. En dan dat prachtige lijnenspel.

Ons testexemplaar vindt u in de toonzaal voor 56.600 euro. Met een Stelvio rijden doet u al vanaf een kleine 40.000 euro. Voor dat geld heeft u wel een 150pk sterke diesel met enkel aandrijving op de achterwielen. Er zijn merken waar u meer SUV krijgt voor minder geld. Maar die zullen niet zo’n glimlach op uw gezicht toveren als deze Stelvio…

Lees ook
Reacties
Laden...

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More