Inloggen

Log in of maak je account aan.

Wachtwoord vergeten? Registreren
Registreren
Wachtwoord vergeten

Wachtwoord vergeten? Voer je gebruikersnaam of e-mailadres in. Je ontvangt een link via e-mail om een nieuw wachtwoord in te stellen.

Registreren
Start Magazines Zoeken Shop Rubrieken

Voor jou getest: Mustang Mach-E GT, zò veel emotie in een EV

Stefan Lambrechts - 01-05-2023

Freude am Fahren, maar dan in in het kwadraat en met een elektrische Ford.

Het is inmiddels een dik jaar geleden dat we op pad waren met de Mustang Mach-E, een volledig elektrische auto die ons tamelijk goed beviel. Toen Ford ons vroeg of we ook wilden kennismaken met diens snelste broertje, de Mach-E GT, hoefden we niet lang na te denken…

De eerste indruk

Wow: dat was het eerste wat in ons opkwam, toen-ie op de parking van Ford Belux op ons stond te wachten. We vonden de ‘gewone’ Mach-E al een mooi gelijnde auto, maar de GT is echt helemaal af. Wat hem zoal onderscheidt? Hij staat tien millimeter lager op zijn kloeke, grotere wielen. Achter de velgen zien we knalrode Brembo-remklauwen die om enorme schijven grijpen: vooraan 385 millimeter groot, achteraan 316 millimeter. De (nep) grille is zwart, net als enkele aerodynamica-toevoegingen en de voorbumper werd hertekend, wat hem een veel brutere look geeft. De kleur, Cyber Orange, maakt wat ons betreft het plaatje helemaal af. En natuurlijk niet te vergeten: een GT-logo in de plaats van een galopperend wild paard op de achterklep.

Ook aan de binnenkant onderscheidt de GT zich van de minder snelle versies. Eerst en vooral zijn er de sportievere voorstoelen, die je goed op hun plek houden wanneer je sportief gaat scheuren. In de dorpels en op de armsteun zit een GT-logo.

Onder de koets

Daar zit natuurlijk het grootste verschil. Onze eerste kennismaking met de Mach-E, was met een achterwielaangedreven versie. De GT heeft twee elektromotoren, die een gecombineerd vermogen van 487 pk en maar liefst 860 Nm aan koppel richting de vier wielen sturen. De sprint van nul naar honderd kilometer per uur neemt hiermee 3,7 tellen in beslag, de topsnelheid is 200 km/u.

Die elektromotoren worden gevoed door een batterij van 99 kWh, waarmee je volgeladen in theorie 490 kilometer ver geraakt.

Het rijden

De Mach-E GT heeft drie verschillende rijmodi. Van braaf naar minder braaf: Whisper, Active en Untamed. Qua gas- elektriciteitsrespons merk je eigenlijk niet zo’n groot verschil tussen de drie rijmodi. Wel op de manier waarop de rijhulpen ingrijpen. In de Whisper-modus treden de elektronische nanny’s onmiddellijk op, in Untamed durft de achterkant al eens een stapje naar opzij maken. Omdat er meer vermogen naar de achterwielen gaat dan naar de voorwielen, voelt de GT eerder aan als een achterwielaandrijver. Dat maakt hem heerlijk speels en veilig tegelijkertijd.

Met zo veel paarden onder de kap én vierwielaandrijving win je iedere stoplichtsprint, maar de Mach-E GT gedraagt zich ook bijzonder sportief in bochtenwerk. In lange bochten bijt hij zich vast in het asfalt. Op Ardeense slingerwegen – jawel, we zijn alweer naar het zuiden van ons land getrokken! – gedraagt hij zich als een speelse puppy: even kwispelen met de staart, de voorwielen die de boel weer rechttrekken en hop naar de volgende bocht. Pas na de zoveelste korte bocht, wanneer je echt de limiet wil opzoeken, merk je dat je onderweg bent met bijna 2,3 ton, en dat dit gewicht naar de buitenkant van de bocht gedrukt wordt. Dankzij het communicatieve stuur kan je de wagen tot op de millimeter nauwkeurig over het asfalt loodsen. Het is ook bijzonder knap van Ford hoe ze er in geslaagd zijn een onderstel te ontwikkelen dat zo communicatief is – je voelt als chauffeur alles wat er onder je kont gebeurt – en tegelijk toch ook comfortabel genoeg is.

De joekels van remmen, die nogal fel zijn afgesteld, doen prima hun werk. Al merk je ook hier natuurlijk wel dat je met tamelijk wat gewicht onderweg bent.

Dat totaalpakket zorgt ervoor dat je jezelf enorm ‘verbonden’ voelt met de auto. Zo veel ‘emotie’ in een elektrische wagen hadden we nog niet meegemaakt. Straffer nog: we hadden niet verwacht dat dit zelfs maar mogelijk was.

De prijs

De Ford Mustang Mach-E GT heb je vanaf 83.770 euro. Voor dat geld heb je een bijzonder complete auto. De enige opties die nog mogelijk zijn, zijn een andere kleur (maximaal 1200 euro) en andere velgen (1000 euro).

Da’s enerzijds een flinke som geld natuurlijk. Maar anderzijds: ga eens op zoek naar een SUV in dezelfde grootte en evenveel vermogen, maar dan op dinosap? Vind je niet voor die prijs. Een BMW X3 M, om een andere sportieveling te noemen, begint pas bij 101.000 euro. 

De Tesla Model Y Performance is zowel qua grootte als prestaties vergelijkbaar met deze Mach-E GT. Dankzij de recente prijsdalingen bij Tesla is die ook nog eens een slordige 20.000 euro goedkoper. Maar daarover dadelijk meer.

Ons verdict

Na onze test met de ‘gewone’ Mach-E hadden we een puntje van kritiek: als de Intelligent Adaptive Cruise Control ingeschakeld was, had-ie nogal de neiging om tussen de linker- en rechterkant van de rijstrook te zwalpen. Blijkbaar hebben ze dat puntje bij Ford inmiddels weten te verhelpen, want de GT had daar geen last van.

De Mach-E GT was de eerste elektrische auto waar we tijdens onze testweek instapten, puur om een plezierrit te maken, gewoon omdat hij zo fijn rijdt. We hadden het al eens gezegd en we zeggen het nog eens: zo veel ‘emotie’ in een EV, we wisten niet dat dit mogelijk was.

We zullen iets zeggen dat zowaar nòg straffer is. Terwijl we aan het stuur van de GT zaten, hebben wij als ‘petrolhead’ een aantal keren gedacht: ‘Stel dat die gekkies in Brussel beslissen dat er morgen geen diesel of benzine meer mag verkocht worden voor het milieu en zo. Wel, dan is dat, in tegenstelling tot wat we eerder dachten, toch geen ramp. Voor ons graag een Mach-E GT dan. Ook in het Cyber Orange, als ‘t kan.

Waarom dan niet pakweg de eerder vernoemde Tesla Model Y Performance? Die is toch veel goedkoper én even snel? Kan goed zijn, maar die beschikt niet over de optie ‘puur en onversneden rijplezier’. En dat is, voor ons als, euh, ‘petrolhead’, een optie die priceless is...

Reacties

Resterende karakters 500
Nieuwsbrief Mis nooit meer het laatste nieuws, exclusieve aanbiedingen en boeiende verhalen van P-magazine! Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.
Zoeken