Voor jou getest: de allerlaatste telg van een legende (foto’s)

We hebben ons er mee geamuseerd. Maar: na die allerlaatste telg is het ook helemaal gedaan. Of toch voor ons.

Een tijdje geleden lieten we je weten dat er een fuifnummer zat aan te komen van de Subaru BRZ: de ‘Final Edition’. Toen Luc Gyzels, de PR-manager van Subaru, ons vroeg of we zo’n Final Edition wilden testrijden, sprongen we net geen gat in het plafond – het hoeft immers niet altijd de lucht te zijn.

De BRZ is dan ook een funmachine volgens old school-concept: een atmosferische, hoogtoerige benzinemotor, een laag zwaartepunt en achterwielaandrijving – en dat allemaal onder een bijzonder sexy koetswerk.

Toen onze ‘date’ met de Subaru enkele maanden geleden werd vastgelegd, dachten we nog er mee richting Duitsland te trekken: we hadden toen immers die bochtige wegeltjes van de Eifelstreek in gedachten. Heerlijk met een achterwielaandrijver met kwispelkont.

Maar toen gooiden onze landsleiders roet in het eten. Niet-essentiële reizen sind verboten! En helemaal naar Duitsland trekken om aldaar met een BRZ over mooie stukjes asfalt te knallen, da’s natuurlijk redelijk niet-essentieel. Maar wat als je – hoofdredacteur van een online magazine zijnde – nu eens wil gaan testen hoe groot de pakkans aan de landsgrenzen is? Het is wél essentieel om het niet-essentiële te checken, toch?

Enfin, wij dus twee dagen naar de provincie Luxemburg, van waaruit we een keer of twintig onze landsgrenzen met Luxemburg, Duitsland en Frankrijk overstaken met de BRZ. Scoop: geen enkele keer werden we aan de kant gezet. Wel waren er tweemaal wetsdienaren aanwezig aan die grenzen, waar op het moment dat we passeerden iemand anders al prijs had.

Maar genoeg gezeverd over niet-essentiële regels reizen nu, over naar de Subaru BRZ. Hier brachten we eerder al een uitgebreide rijtest met een cool grijs exemplaar, en eigenlijk zijn onze bevindingen nog steeds dezelfde. Inmiddels zijn de kids al wat groter en moesten we ze nog net niet opvouwen om ze op de krappe achterbank te krijgen. En de eerste kilometers denk je ‘potverdorie, wat een trage bak’ als je ergens wil invoegen. Tot je doorhebt dat je een versnelling moet kiezen waarin de prettig klinkende boxer de 4.500 toeren overstijgt om er een beetje vaart in te krijgen. Dan ga je er zowaar plezier in hebben om voortdurend te ‘werken’ door in de versnellingsbak te roeren, en de motor richting 7.500 toeren te trekken: dan zingt-ie de mooiste melodieën.

Misschien dat ze in de rijkelijke uitrusting van de BRZ toch ook beter automatische ruitenwissers hadden opgenomen. Als je dat gewend bent, dan is dat wel handig, en dan vooral in het weer van onze testweek: regen, heel veel regen, een beetje regen, toch heel veel, we passeren een vrachtwagen en een heuse waterval,… En de gps had bij momenten geen zin – gelukkig dat de Apple Carplay wél altijd werkte.

De BRZ is, ondanks zijn vlotte looks anders doen vermoeden, met zijn 200 pk en 205 Nm niet bijzonder snel. Maar het scherpe onderstel, de directe besturing en het geluid van de atmosferische boxer, laten zoveel emoties op je los dat je er heel veel fun mee kunt hebben zonder constant schrik te moeten hebben je rijbewijs kwijt te spelen wegens laagvliegerij. En dat allemaal voor een prijs van net geen 40.000 euro.

We hebben slecht nieuws, we hebben goed nieuws en we hebben nog meer slecht nieuws.

De BRZ is inmiddels al negen jaar op de markt, wat in de autowereld tegenwoordig een eeuwigheid is. Met de vijftien ‘Final Edition’-exemplaren wordt er meteen afscheid genomen van de BRZ.

Het goede nieuws: er wordt aan een opvolger gewerkt. En aan de foto’s te zien, wordt dat op z’n minst een even grote beauty. In het vooronder zal een 2,4-liter grote, atmosferische boxer komen te liggen.

Wat dan nog meer slecht nieuws is? Wel, die 2,4-liter. Tegenwoordig zijn turbogeblazen koffiemolens namelijk helemaal in. Niet omdat fabrikanten er lol aan beleven om beademde 1-liter-driecilindertjes – die over enkele jaren allicht ‘kaboem’ gaan zeggen – in zware SUV’s te lepelen, maar wel omdat die (op papier) zuiniger zijn en er geitenwollen sokken aan het Europese roer staan. De kans dat die opvolger naar onze contreien komt, is dus bijzonder klein…

1

Image 1 of 5

Lees ook
Reacties
Laden...

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More