Inloggen

Log in of maak je account aan.

Wachtwoord vergeten? Registreren
Registreren
Wachtwoord vergeten

Wachtwoord vergeten? Voer je gebruikersnaam of e-mailadres in. Je ontvangt een link via e-mail om een nieuw wachtwoord in te stellen.

Registreren
Start Magazines Zoeken Shop Rubrieken

Von der Leyen vraagt nieuwe etiketten voor overtollige coronavaccins

Thierry Debels - 22-01-2021

De coronacrisis staat uiteraard hoog op de agenda van de Europese Commissie. Uit de notulen van de vergadering van woensdag 9 december van die Commissie onder leiding van Ursula von der Leyen blijkt de werkelijke strategie van het ruime aankoopbeleid inzake coronavaccins van de EU.

De Europese Commissie heeft ondertussen al zicht op ruim 2 miljard doses. Zelfs in het geval er 2 doses nodig zouden zijn per persoon en in het extreme geval dat elke inwoner van de EU-27 zich zou laten vaccineren, dan nog betekent dit een overschot van ruim 1 miljard doses. Vraag is dan wat er moet gebeuren met die overtollige vaccins.

Commissievoorzitster Von der Leyen is van plan er een dure communicatiecampagne van te maken. Concreet wil de Commissie die overtollige vaccins schenken aan de Westelijke Balkanstaten - zoals Albanië, Kosovo en Montenegro - én de Zuidelijke buurlanden van de EU (onder andere Algerije, Egypte, Libanon en ‘Palestina’).

Von der Leyen benadrukte tijdens die vergadering ook het belang van een gecoördineerde Europese aanpak die de focus moet leggen op de 'Europese oorsprong' (lees: het feit dat de vaccins door de burgers van de EU betaald zijn) van de doses verstrekt door een ‘expliciete en zichtbare etikettering’ op de flacons. Dat laatste vergt uiteraard een extra financiële inspanning. Het Europees Geneesmiddelenagentschap EMA heeft immers bepaald dat de vaccins zonder veel formele regels inzake etikettering op de markt mochten komen om tijd te winnen. Von der Leyen wil die etiketten dus aanpassen, wat extra geld zal kosten.

Stilaan wordt wel duidelijk dat de echte reden voor die massale aankoop van vaccins eigenlijk een dure propagandacampagne van de EU is. 

Corona

Reacties

Resterende karakters 500
Nieuwsbrief Mis nooit meer het laatste nieuws, exclusieve aanbiedingen en boeiende verhalen van P-magazine! Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.
Zoeken