Top tien van de goede voornemens

Wat willen we onszelf zoal wijsmaken en beloven voor het komende jaar?

Het einde van het jaar is een moment om een stand van zaken op te maken over het afgelopen jaar, en tegelijk een moment om vooruit te kijken.Veel mensen beloven aan zichzelf om het het volgende jaar anders te doen. Goede voornemens dus.

Wat zijn de dingen die mensen het meest willen veranderen, of waar ze niet tevreden over zijn? Veel voornemens hebben vandoen met gezonder leven, meer tijd voor je familie en vrienden vrijmaken en iets terugdoen voor de samenleving. Er zijn echter nog heel wat opvallende – en moeilijke – voornemens die ook de top 10 halen.

Wat zijn de top 10 Nieuwjaarsvoornemens?

 

10. Alles op orde krijgen

Afspraken maken met anderen, daar houden we ons meestal aan, maar afspraken met onszelf zijn de lastigste om vol te houden. Velen maken lijstjes en voelen zich al beter alleen nog maar door het lijstje te maken. Misschien moeten we eens een lijstje maken om de lijstjes af te werken. Verbeter de wereld, begin met jezelf.

9. Iets teruggeven aan anderen.

‘Geven’ zonder er iets voor te moeten krijgen dus. Dat hoeft niet per se geld te zijn.

8. Iets nieuw leren.

De drang naar verandering. Een nieuwe weg inslaan zowel professioneel als in je privé. Leren leren misschien? Of leren anders te durven zijn en iets nieuws te beginnen.

7. Geen schulden meer.

Je financiën op orde krijgen. Een voornemen dat vaak jaarlijks hernieuwd wordt. Stel een plan op, schakel hulp in en ga werken met als doel om die schuld helemaal weg te krijgen of althans sterk te verminderen. Schulden zijn vaak de voornaamste factor voor stress en een slechte relatie.

6. Stoppen met drinken.

Best wachten met dit voornemen tot na de feestdagen en de nieuwjaarsrecepties. Misschien is minderen en drinken met mate een realistischer plan.

5. Ontstressen.

Je hoeft helemaal geen yoga te gaan doen om meer tijd te nemen voor jezelf. Misschien moet de tv soms eens niet een keer aan en mag de autoradio uit. Misschien moet je beginnen om elke dag 5 minuten voor jezelf te nemen. En dat is niet op het toilet.

4. Stoppen met roken.

Nultolerantie, gewoon doen en niet over nadenken. Velen voelen zich geroepen, weinigen slagen. Laat dat dan maar de uitdaging zijn: willen slagen.

3. Vermageren

Een klassieker. Simpel, maar daarom ook zo moeilijk. Minder en gezonder eten en meer bewegen. Het resultaat geeft je een mega goed gevoel.

2. Fitness.

Een klassieker en misschien diegene die het snelst weer van het goedevoornemenslijstje verdwijnt. Fitness wordt vaak gekoppeld aan vermageren. Wanneer dat niet meteen resultaat oplevert, gooien we  vaak beide voornemens overboord gooien. Misschien is het een tip om de fitness niet te koppelen aan vermageren, maar wel om je fitter te voelen. Daarom noemt het ook FITness.

1. Meer tijd doorbrengen met de familie en vrienden.

Wellicht niet het goed voornemen dat je meteen op plaats één zou zetten. Toch is het een verlangen dat we stiekem allemaal koesteren, maar niet meteen durven uit te spreken. Het leven is meer dan werken alleen.  En geluk zit vaak in de kleine dingen.

 

Succes!

Lees ook
Reacties
Laden...

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More