Testaankoop ontmaskert opgefokte Black Friday-promo’s

Bol.com en MediaMarkt namen het vaakst een loopje met de waarheid.

Sinds enkele jaren kennen we Black Friday, een zoveelste consumentenfeest dat is komen overwaaien van Amerika. Als we de aanbiedingen mogen geloven, kunnen we op de bewuste zwarte vrijdag de koop van ons leven doen. Maar Test-Aankoop komt met de ontnuchterende resultaten van een prijzenanalyse waaruit blijkt dat kleurrijke geluksfolders niet altijd de waarheid vertellen. De consumentenorganisatie hield 234 promo’s tegen het licht, 74 van die aanbiedingen spiegelden de consument een grotere korting voor dan hij/zij kreeg. Eén op drie sjoemelt dus met de prijs.

Gemiddeld was de beloofde korting 26 procent, terwijl de échte slechts 8 procent bedroeg. De winkel van ons allemaal – Bol.com – en “we zijn toch niet gek” – Mediamarkt – zijn volgens Test-Aankoop de grootste Pinokkio’s. Het valt op dat vooral bij hightech en huishoudelectro werd gesjoemeld. Voor stofzuigers en keukenrobots bleek de aangekondigde korting gemiddeld 30 procent terwijl het echte prijsverschil amper 7 procent was. Krëfel kreeg het beste rapport. Van alle juiste kortingen kwam 19 procent van Krëfel.

Negen van de 234 uitgelichte promo’s waren zelfs helemaal geen promo. De toestellen waren 30 dagen voor Black Friday zelfs goedkoper. Laat het een tip zijn voor de solden die op 4 januari beginnen: kijk nu, vergelijk en koop dan.

 

 

Lees ook
Reacties
Laden...

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More