Inloggen

Log in of maak je account aan.

Wachtwoord vergeten? Registreren
Registreren
Wachtwoord vergeten

Wachtwoord vergeten? Voer je gebruikersnaam of e-mailadres in. Je ontvangt een link via e-mail om een nieuw wachtwoord in te stellen.

Registreren
Start Magazines Zoeken Shop Rubrieken

Tadej Pogacar wil zijn fietsgegevens niet openbaar maken

Redactie - 07-07-2021

Twijfel rond mogelijke doping blijft bestaan.

Een zoveelste deja-vu in het wielrennen. Atleten leveren prestaties die publiek en commentatoren de wenkbrauwen doen fronsen. We horen ter hunner verdediging dezelfde argumenten als die uit het foute verleden: het is een gouden generatie, de trainingsmethodes zijn gesofisticeerd, de wetenschap stuurt de renners naar ongekende prestaties. Of nog, de Tour is een specialiteit geworden waar men met uitgekiende trainingsschema’s naartoe werkt. Elke wortel die op de teljoor van een renner belandt is afgewogen. Renners kijken op hun kleine computertje in plaats van naar de weg, ze rijden niet volgens de kilometers, maar volgens de wattages.

En toch is er twijfel. En toch is een Pogacar niet in staat die twijfel weg te nemen. “Ik zou graag mijn fietswaarden vrijgeven”, antwoordde hij op de persconferentie, “maar zo simpel is dat niet. Dan ziet iedereen, ook de concurrentie, die waarden en kan dat tegen me gebruikt worden in de koers."

Misschien moeten de organisatoren overwegen om de fietsgegevens verplicht openbaar te maken.

Voorlopig moeten we het doen met wat algemene uitleg van de gele trui. Een uitleg die in het verleden door sjoemelaars ook werd gegeven: “De controles zijn er, ik weet niet wat ik nog meer kan doen om mijn onschuld te bewijzen. Ik weet het niet, ik domineer de koers zeg je, maar anderzijds: als je kijkt naar de tijden op de cols dan zijn die niet zo indrukwekkend. Na de vele valpartijen in het begin van de Tour ligt het niveau niet zo hoog als het dat anders zou zijn en ik heb geen averij overgehouden aan die valpartijen. Ik viel slechts één keer.”

En over die fietsgegevens: “Ik kan je alleen zeggen dat ik goede wattages trap, daarom sta ik ook aan de leiding.”

Over die wattages is er echter wel wat geweten, met name die van de tijdrit. Een gemiddeld wattage van rond de 430 watt voor een renner van 66 kg is een beetje buitenaards. Bizar hoog, zeg maar, voor een renner van slechts 66 kg, want dit komt neer op 6,4 tot 6,7 w/kg. Een renner als Lutsenko reed ook met een hoog vermogen van 407 watt (gemiddeld!). Maar met zijn gewicht van 74 kg komt dat neer op 5,5 w/kg.

 

Tour de france Doping Tadej pogacar

Reacties

Resterende karakters 500
Nieuwsbrief Mis nooit meer het laatste nieuws, exclusieve aanbiedingen en boeiende verhalen van P-magazine! Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.
Zoeken