Steeds meer geld van Infrabel naar externe consultants

Infrabel is de spoorwegbeheerder van België. Infrabel is daarbij verantwoordelijk voor het onderhoud, modernisering, uitbreiding en beheer van het Belgische spoorwegnet.

Infrabel doet steeds vaker beroep op externe consultants. In 2015 ging het om 4 miljoen euro (of 0,3 % van de kosten van Infrabel). In 2019 was dat al 6,4 miljoen euro (of 0,5 % van de kosten van Infrabel). Het grootste deel gaat naar ‘operationele consultancy’. In 2019 ging het om 5,1 miljoen euro. Voor de ‘strategische consultancy’ was dat 1,3 miljoen euro. Beide posten stegen gelijkmatig sinds 2015.

Tot de belangrijkste opdrachten die onlangs werden uitgevoerd, behoren met name de audit van de toestand van het netwerk – op vraag van de federale regering – en de ontwikkelingsperspectieven ervan (1.500.000 euro over vier jaar) door SMA – IMDM, de definitie van een Punctuality Improvement Program (589.000 euro over één jaar) en de uitvoering van een studie met betrekking tot de problemen van de Noord-Zuidverbinding (392.146 euro over twee jaar). De bevoegde minister gaf dit antwoord op een schriftelijke vraag van kamerlid Maria Vindevoghel (PVDA-PTB).

Lees ook
Reacties
Laden...

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More