Inloggen

Log in of maak je account aan.

Wachtwoord vergeten? Registreren
Registreren
Wachtwoord vergeten

Wachtwoord vergeten? Voer je gebruikersnaam of e-mailadres in. Je ontvangt een link via e-mail om een nieuw wachtwoord in te stellen.

Registreren
Start Magazines Zoeken Shop Rubrieken

Nieuw Spaans scheurijzer: Seat Leon Cupra 300

Stefan Lambrechts - 01-05-2017

Doe uw veiligheidsgordels maar aan, want Seats nieuwe snelste Leon is niet bepaald voor watjes!

Hoe het begon

In 1976 kwam Volkswagen met de Golf GTI: een extra gepeperde versie van een ‘brave’ hatchback. In de jaren 80 volgden meerdere merken dat voorbeeld. Ze bouwden, op basis van een reeds bestaande hatchback, een snellere versie die meestal was uitgedost met extra spoilers. In het Verenigd Koninkrijk vond men in 1984 een nieuwe term uit voor zulke auto’s: Hot Hatch.

Zoals met alles, moeten ook Hot Hatches alsmaar straffer worden om mee te kunnen met hun tijd. Zo ook de Seat Leon Cupra. Ooit begonnen met 200pk in het vooronder, bij de nieuwe zijn dat er – zoals de naam al doet vermoeden – maar liefst 300.

Alles op de voorwielen

Ooit waren nagenoeg alle Hot Hatches voorwielaangedreven. Maar heel wat constructeurs kiezen er tegenwoordig voor hun hete hatches uit te rusten met vierwielaandrijving. Daar is een goede reden voor. Alsmaar meer power op de voorwielen, dat blijft immers niet goed gaan. Tot in de derde versnelling wielspin bij plankgas, een stuur dat niet meer te houden valt, rechtdoor willen in de bochten… noem maar op.

Uiteraard werd ook hard gewerkt aan die problematiek. ESP en andere elektronica zorgen ervoor dat u zonder brokken de bocht door geraakt. Al hebben die technologische bemoeienissen ook een groot nadeel. Net wanneer het plezant gaat worden, reduceren ze het vermogen tot peanuts. Ciao rijplezier, dus.

Bij Seat besloten ze de nieuwste Leon Cupra toch uit te rusten met louter voorwielaandrijving en dus moesten ze wat anders verzinnen. Een sperdifferentieel. Dat laat slechts een beperkt snelheidsverschil tussen de wielen toe. Tuurlijk zijn er nog elektronische hulpmiddelen gemonteerd, maar die moeten dankzij dat sper minder drastisch ingrijpen, zodat ze niet per se de pret bederven.

 

Twee in één

Dankzij een simpel knopje, heeft de Seat Leon Cupra 300 een gespleten persoonlijkheid. Staat dat in de Cupra-stand, hangt-ie aan het gas als een Jack Russel met een Red Bull te veel op. Het stuur geeft meer weerstand en de motor zoekt – als u voor een automaat opteert – de hogere toerentallen op. Maar er is ook nog de Comfort-stand en wanneer die ingeschakeld is, kunt u zelfs de schoonmoeder meenemen voor een rustige, zondagse rit. Noem het gerust het zijdezachte kantje van de hitsige Spaanse: ze nodigt u niet langer uit om haar iedere hoek van het bochtige parcours te laten zien.

 

Welke kiest u?

Seat lanceert de Leon Cupra 300 in drie carrosserievarianten: als driedeurs, als vijfdeurs en als break. Die laatste kunt u overigens wél met vierwielaandrijving krijgen. Wat deze gepeperde hatch moet kosten, vraagt u zich af? Reken op minstens 35.700 euro. De basisprijs voor de vierwielaangedreven topper bedraagt 40.500 euro.

 

In cijfers

Cilinders: 4, in lijn
Inhoud: 1.984cc
Vermogen: 300pk (bij 5.500 o/min)
Trekkracht: 380Nm (bij 1.800 o/min)
Acceleratie 0 – 100 km/u: 5,8 seconden
Top: 250 km/u
Gemiddeld verbruik: 6,9 l/ 100 km
CO2: 158 g/km

 

Reacties

Resterende karakters 500
Nieuwsbrief Mis nooit meer het laatste nieuws, exclusieve aanbiedingen en boeiende verhalen van P-magazine! Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.
Zoeken