Partijen konden internetverkeer van kiezers volgen om propaganda te sturen

EXCLUSIEF VOOR ABONNEES

Uit onderzoek van ‘Privacy Company’, een bedrijf uit Den Haag, blijkt dat de regels die grote technologiebedrijven zichzelf hadden opgelegd omtrent politieke reclame, in de Nederlandse kiescampagne amper golden.

Gisteren was de laatste stemdag van de Nederlandse parlementsverkiezingen. Voor de eerste keer werd die uitgespreid over 3 dagen, om rijen en verzamelingen van veel volk te vermijden. ‘Teflon Mark’, de weglachpremier, mag binnenkort aan de vorming van een kabinet Rutte IV beginnen.

In de marge van deze verkiezingen kwam een interessant onderzoek naar boven, omtrent privacybescherming tijdens de kiescampagne. 

Floor Terra (die Hollanders en hun rare namen toch) is een adviseur bij Privacy Company, een bedrijf uit Den Haag met heel wat expertise omtrent privacywetgeving. Hij kwam erachter dat Google en Facebook, zonder toestemming van surfers, cookie tracking technologie gebruikten op heel wat Nederlandse politieke websites. Dit betekent dat de verzamelde informatie ook kon gebruikt worden voor persoonlijk gerichte advertenties van politieke partijen.
Voor alle duidelijkheid, dat is in strijd met de privacywetgeving van de Europese Unie.

Daar waren ze toch mee gestopt?

Verder lezen?

Word ook abonnee en lees
alle artikels en digitale magazines

Onbeperkt toegang tot alle artikels
en digitaal archief op PNWS.be.
Stop wanneer je wil.

Eerste 3 maanden €2.99 per maand
Nadien slechts €4.99 per maand

Ben je al abonnee?
Log hier in
en krijg toegang tot alle artikels en digitale magazines.

Lees ook
Reacties
Laden...

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More