P-magazine ging toch naar het Autosalon (foto’s)

Enfin, soort van toch.

Het begon vorig jaar met een Chinese variant, maar inmiddels is er ook de Braziliaanse, Afrikaanse en Britse versie. Corona zorgt er een jaar later nog steeds voor dat niks mag – behalve de weinige dingen die nog wel mogen dan. Zo trekken we normaal rond deze tijd van het jaar naar de Brusselse Heizel, voor het Autosalon. Wel, dit jaar slaan we dus over.

Maar toch wilden ze bij BMW hun nieuwigheden graag laten zien en dus gingen ze creatief aan de slag. Bij BMW Belux vond namelijk de Dreamcar & Bike Showroom plaats in Bornem. Een soort van Autosalon, maar dan exclusief van BMW en Mini. Helemaal coronaproof natuurlijk, met mondmasker, anderhalve meter afstand, handgel, voldoende verluchting, beperkt aantal bezoekers enzovoort. Wat er allemaal te ontdekken viel?

128ti

Meteen voorbij de ingang stond de nieuwe 128ti te blinken, en dat is voor ondergetekende toch wel een beetje een speciaal nummer. De vrouw des huizes wilde namelijk onze eigenste ‘Lady in Red’ al een tijdje vervangen zien door iets met enkele deuren meer. Ondergetekende wilde, nu het nog mag, wat meer paarden die leven op een dieet van benzine en lucht onder de kap. Toen BMW half oktober aankondigde met een 128ti te komen, trok-ie een sprintje naar zijn concessiehouder om er eentje te bestellen. We hebben er nog niet mee gereden – hij zal door onheil in de fabriek in Regensburg pas in maart geleverd worden – maar het belooft. Met 265pk en 400 Nm aan koppel uit de 2-liter die we ook kennen uit de M135i, kom je aan kracht niks tekort. Aan de buitenkant herken je deze ‘hot hatch’ aan de rode accenten die, als je voor een blauwe of rode koets opteert, in het zwart zijn.

i4 Concept

Dé eyecatcher in de BMW Dreamcar & Bike Showroom is toch wel de i4 Concept. Die toont ongeveer hoe de nieuwe 4-serie Gran Coupé er zal gaan uitzien, maar in het geval van de i4 – die volgend jaar op de markt zal komen – is die honderd procent elektrisch aangedreven.

iX3

Voor wie het iets gewoner ogend en toch elektrischer mag – en een populaire SUV wil – is er de iX3, die qua vormgeving hetzelfde is als de ‘gewone’ X3. De iX3, die volgens de WLTP-cyclus een actieradius van 460 kilometer heeft, staat vandaag al in de bestellijsten.

iX

Toch liever een meer futuristisch ogende SUV, die ook een maatje groter is dan de iX3? Dan is de iX misschien wel wat voor jou. Autonoom rijden, intelligente connectiviteit, een fatsoenlijke actieradius: de iX zal het allemaal hebben.

M-PowerRRR

Voor wie het allemaal wat extremer mag, staan er de nieuwe M3 en M4 te pronken. Om zowel de puristen als de mensen die wat meer van het gemak houden ten dienste te zijn, zijn zowel de berline als de coupé er in drie versies: handbak met achterwielaandrijving, achttrapsautomaat met achterwielaandrijving en automaat met xDrive, wat de vierwielaandrijving van BMW is.

En verder

Nog enkele knappe BMW’s, maar ook bij MINI is er een en ander vernieuwd. De koddige Clubman – die met twee portieren aan zijn achterkant – en de stoere Countryman hebben een vernieuwd jasje gekregen. De Countryman is er trouwens ook als plug-in hybride.

Zijn vier wielen er twee te veel? Geen probleem: bij BMW Motorrad hebben ze motoren. De M1000RR ziet er bijzonder snel uit en dat is hij ook: hij zeult meer paarden mee dan kilo’s. De R NineT is dan weer een bijzonder geslaagde roadster, waarvan de typebenaming meteen weggeeft dat hij op looks van de jaren tachtig is gebaseerd.

Wil je zelf een kijkje gaan nemen? Dat kan. Via de website van BMW – en ook die van MINI – kan je jezelf inschrijven. Maar enigszins snel zijn is de boodschap: vanwege corona zijn de plaatsen beperkt.

Lees ook
Reacties
Laden...

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More