Inloggen

Log in of maak je account aan.

Wachtwoord vergeten? Registreren
Registreren
Wachtwoord vergeten

Wachtwoord vergeten? Voer je gebruikersnaam of e-mailadres in. Je ontvangt een link via e-mail om een nieuw wachtwoord in te stellen.

Registreren
Start Magazines Zoeken Shop Rubrieken

Overheid gaat de verkeersbelastingen voor auto’s fors verhogen

Redactie - 08-06-2023

“Autobezit­ters zijn de melkkoe van de overheid.”

Vanaf 1 juli gaat onze overheid de jaarlijkse verkeersbelasting en de (eenmalige) belasting op inverkeerstelling (BIV) met 5,02 procent verhogen. Vorig jaar gingen de tarieven al een keer omhoog met 9 procent. Volgens Vlaams Parlementslid Maurits Vande Reyde (Open Vld) brengt de belasting op auto’s de overheid zo’n 1,42 miljard euro op, 85 miljoen euro meer dan vorig jaar. Vande Reyde vindt die belastingen overigens niet langer te verantwoorden omdat ze de mobiliteit niet ten goede komen. “Elk jaar stijgen de inkomsten, maar de files nemen niet af. Autobezitters zijn de melkkoe van de overheid”, aldus de politicus in 'Het Laatste Nieuws’. “Schaf alle belastingen voor autobestuurders af en vervang ze door een slim, eenduidig en lager tarief, dat de mobiliteit ten goede komt in plaats van de schatkist.”

Hoe dan ook, straks mogen we meer gaan betalen. Hoeveel precies is niet in één zin uit te leggen, omdat het berekenen van je verkeersbelasting op z’n Belgisch gebeurd: ingewikkeld dus. Als je door het bos de bomen niet meer ziet, kan je een en ander berekenen op de site van de Vlaamse Overheid: hier. Heel simpel samengevat komt het voor de gewone automobilist ongeveer hier op neer: Het hangt af van je fiscale pk’s, je CO2-uitstoot, type brandstof en de gemeentelijke opcentiemen. Wie minder vervuilt, betaalt minder, is de regel. Wie volledig elektrisch rijdt, blijft van de jaarlijkse verkeersbelasting gespaard. Voor de meesten onder ons – de categorie tussen de 10 en 15 fiscale pk’s – zal er 18 tot 44 euro per jaar bijkomen. Maximaal betaal je 112,23 euro meer.

Het prijskaartje van de eenmalige BIV gaat ook omhoog. Voor de meest ecologische dieselmotor komt er zo’n 28 euro bij. Voor de meest vervuilende euronorm moet je boeten: 178,54 euro meer voor een diesel, 71,01 euro meer voor eentje op benzine. Wie met de meest milieuvriendelijke benzine- of lpg-wagen rijdt, blijft wel van een zware verhoging gespaard.

Maurits vande reyde Verkeersbelasting

Reacties

Resterende karakters 500
Nieuwsbrief Mis nooit meer het laatste nieuws, exclusieve aanbiedingen en boeiende verhalen van P-magazine! Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.
Zoeken