Inloggen

Log in of maak je account aan.

Wachtwoord vergeten? Registreren
Registreren
Wachtwoord vergeten

Wachtwoord vergeten? Voer je gebruikersnaam of e-mailadres in. Je ontvangt een link via e-mail om een nieuw wachtwoord in te stellen.

Registreren
Start Magazines Zoeken Shop Rubrieken

Ook Audi’s dikste coupé rijdt op duivelssap (foto’s)

Stefan Lambrechts - 17-04-2019

Diesel dood? Als het aan Audi ligt nog bijlange niet.

Vorige week wisten we al dat de nieuwe S6 en S7 – in Europa althans – een dikke diesel in het vooronder zullen krijgen. Dat is een gekke keuze, aangezien in datzelfde Europa de diesel tegenwoordig verketterd wordt vanwege ‘dodelijk vervuilend’. Een officiële reden is er niet, maar ‘insiders’ zouden weten dat de Duitse constructeur er niet tijdig in geslaagd is een dikke benzinebron schoon genoeg te krijgen voor de strenger geworden emissienormen.

We moeten dat nog gaan geloven ook, want ook de (voorlopig) dikste S5 Coupé en Sportback krijgen een TDI-blok ingelepeld. Een keuze die eigenlijk nog minder logisch is dan bij de S6 en de S7: een dikke twintig jaar geleden bood geen enkele fabrikant een coupé op duivelssap aan, omdat een nagelende diesel niet paste bij de sportieve koets.

Het mag dan misschien niet echt klinken, vooruitgaan doet het wel. De 3-liter TDI produceert 347pk en 700Nm koppel. De coupé sprint hiermee in 4,8 seconden naar de 100 km/u, de Sportback doet er een seconde langer over. De top is naar aloude traditie begrensd op 250 km/u.

Wat-ie zuipt? Diesel dus. Gemiddeld 6,2 liter per 100 kilometer, volgens Audi. Al komt de Duitse fabrikant wel aan dit cijfer met de oude – en niet zo betrouwbare NEDC-cyclus.

Audi Diesel S5

Reacties

Resterende karakters 500
Nieuwsbrief Mis nooit meer het laatste nieuws, exclusieve aanbiedingen en boeiende verhalen van P-magazine! Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.
Zoeken