Nederlandse oplichtster pluimt goedgelovige Vlamingen met haar online shop

FOD Economie waarschuwt en geeft tips.

Naar aanleiding van een Nederlandse zaak van oplichting, verspreidt de FOD Economie tips om veilig online te shoppen. Online shoppen is door corona in de lift gehesen, maar echt veilig is het niet. Oplichters zitten in dezelfde lift. Vanuit Nederland bereikte ons een merkwaardig verhaal. Merkwaardig omdat goedgelovige klanten zonder meer voor duizenden euro’s geld overschreven en er niets voor in de plaats kregen. Dan moet je als oplichter wel heel overtuigend zijn, dachten wij.

De Nederlandse C. verkocht merkkledij van ‘Monnalisa’, een populair maar prijzig merk van kinderkleding. Ze stuurde potentiële klanten foto’s door van haar collectie, foto’s die gewoon van het internet waren gehaald. Overtuigend? Blijkbaar wel. Klanten bestelden voor duizenden euro’s lucht bij de digitale dief. Haar account is ondertussen afgesloten en de vrouw – die men kent – heeft via de politie laten weten dat ze haar met rust moeten laten. Ook dat was gelogen. De politie van Asse – die de waarschuwende telefoontjes pleegde – zegt nergens van te weten. Zij belden niemand op. De praktijk leert dat online oplichters zelden worden vervolgd en gestraft. Daarom komt de FOD Economie met tips om online fratsen te voorkomen.

  • Check of de webshop veilig is. Ga dit na voor je koopt. Een handige tool hiervoor is de Webshop checker van het ECC.
  • Ga niet zomaar in op interessante aanbiedingen, maar lees eerst de voorwaarden. Aanbiedingen die te mooi zijn om waar te zijn, zijn dat vaak ook. Pas dus op met kortingen die je nergens anders vindt.
  • Kijk of je meer info vindt over wat ze je aanbieden. Blijf je twijfelen? Neem dan geen risico en negeer het aanbod.
  • Kijk of je de identiteit van de verkoper kan achterhalen. De handelaar is verplicht zijn contactgegevens (zoals naam, fysiek adres en ondernemingsnummer) duidelijk te vermelden op de website.
  • Ga het imago van de webshop na. Zoek online via een zoekmachine de naam van de webshop, gecombineerd met de woorden “klachten” of “reviews”-
  • Indien je slachtoffer bent, neem je zo snel als mogelijk contact op met uw bank! Op de achterzijde van uw bankkaart vind je het nummer van de helpdesk. Voor Visa en Mastercard kan je via mijnkaart.be betalingen betwisten. Ook bepaalde online betaalwijzen bieden extra bescherming, zoals PayPal Buyer Protection. Dien ook een melding in via het Meldpunt. Het is belangrijk om de fraude te melden. Zo kun je verhinderen dat de oplichters nog andere slachtoffers in de val lokken.”

Frank Vandenbroucke kan op zijn twee oren slapen, het doel is bereikt: funschoppen bestaat niet meer.

Lees ook
Reacties
Laden...

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More