Kritiek op overbodig noodnummer 1733

Minister De Block smeekt om haar een kans te geven.

Als het aan ontslagnemend minster van volksgezondheid Maggie De Block ligt, krijgen we er een noodnummer bij. Dan hebben we – goed volgen – de 100 voor dringende hulp van ambulance of brandweer, de 112 voor hetzelfde maar omdat iedereen in Europa de 112 gebruikt, wij ook, de 101 voor politie, de 1722 bij storm en wateroverlast en binnenkort dan ook de 1733 voor niet dringende hulp.

Bel je de 1733, dan zal een operator aan de hand van je verhaal je doorverwijzen naar een dokter of een ziekenhuis of naar wat anders. De spoedartsen hebben daar echter ernstige bezwaren tegen. Zij betwijfelen dat iemand van een callcenter genoeg geschoold is om een diagnose te kunnen stellen. Ze betwijfelen zelfs dat zij dat zelf zouden kunnen over de telefoon en een spoedarts heeft er 12 jaar studie opzitten. Bij 1733 zal een soort van “dokter Google” oordelen over het probleem en dat vinden ze een zeer onveilige situatie. Voor de spoedartsen moet de 1733 herleid worden tot een inlichtingendesk die je adressen en telefoonnummers kan doorgeven over dokters-en apothekers van wacht, zonder een diagnose te stellen. De vraag is of zo’n nummer dan wel nodig is.

Dokter Maggie De Block ziet dat echter helemaal anders. Zij schermt met cijfers van het proefproject in de regio Leuven-Tienen dat – volgens De Block – zeer succesvol was. “Geef het alsjeblieft een kans’ , aldus de Block. Op de kritiek van het gevaar voor een foute diagnose zegt ze dat er in Leuven-Tienen slechts 0,8 procent van de oproepers verkeerd is doorverwezen.

“Als daar dan een hartinfarct bij is, dan heb je een groot probleem’, is de reactie van de spoedartsen.

Lees ook
Reacties
Laden...

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More