Jef Geeraerts uit de literaire canon geflikkerd

Black Lives Matter toont ons de weg naar zwarte lijsten en verboden kunst.

Het zat er aan te komen. De nieuwe beweging Black Lives Matter veroorzaakt zoveel paniek dat eenieder van ons op de knieën moet om zich te schamen voor diens afkomst en cultuur. Corrigeren is aanvaardbaar als het gaat om historische figuren en gebeurtenissen die door een nieuwe bril moeten worden bekeken, maar totaal onaanvaardbaar als men wil raken aan kunst en literatuur.

Verhalen spelen zich af tegen het decor van hun tijd, daar waar zich het spel van actie en reactie voltrekt: de menselijk noden, driften, falen en weer opstaan, liefde, haat, oorlog en vrede. Het is onmogelijk om niet een kind van je tijd zijn, tenzij je over de wonderbaarlijke techniek van de teletijdmachine beschikt.

In navolging van Nederland wil de N-VA met de nieuwe Vlaamse regering een Vlaamse canon opstellen. Dat is een lijst van ankerpunten uit onze Vlaamse cultuur en geschiedenis die Vlaanderen als Europese natie typeren. Voor de Nederlandse literatuur, bestaat er al een canon. Vijftig plus één essentiële teksten uit de Nederlandstalige literatuur.

Na het overlijden van Jef Geeraerts, in 2015, werd er beslist om zijn boek Gangreen 1(Black Venus) als extra (+1) toe te voegen aan de dynamische canon van de Nederlandstalige literatuur vanuit Vlaams standpunt. Vandaag, vrijdag, kwam er een update van die canon. Er kwamen drie nieuwe titels bij en er verdwenen er vier. De meest opvallende daarin is het boek ‘Gangreen 1’ van Jef Geeraerts. “Zijn visie op de kolonie en op de vrouw in de autobiografische reeks is vandaag misselijkmakend”, vindt de commissie.

De volledige literaire canon vind je hier. Wanneer je de principes van de bibber-commissie toepast op het lijstje, zal je nog weinig literatuur overhouden. Wie weet, als je Jommeke censureert en de stereotypen eruit schrapt, dat je aan vijftig titels komt. Je kan ‘Turks fruit’ van Wolkers en ‘Pallieter’ van Timmermans bezwaarlijk brave boeken noemen, Claus is wellicht te anarchistisch en Louis Paul Boon een pervert. Als we straks onze standbeelden omsmelten tot beelden van zwarte verzetsleiders, kunnen we voor het vuur misschien het betere boek gebruiken?

 

Lees ook
Reacties
Laden...

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More