Het businessmodel van handel in cocaïne

Wat valt er te verdienen met coke?

De aanslag van het drugsmilieu op de Nederlandse advocaat Derk Wiersum doet de urgentie van de ‘war on drugs’ weer toenemen. Met cocaïne is zoveel geld te verdienen, dat mensen ervoor willen moorden.

Eén kilo coke kost in Columbia 2.000 euro, 2 euro per gram dus. In België is die kilo 25.000 waard, of 25 euro per gram. Tenminste, dat is de importprijs. De eindgebruiker betaalt 50 euro per gram. Als je bedenkt dat dat spul versneden is, dan bedraagt de winst meer dan 100 procent. In Duitsland is dat nog meer, daar is de straatwaarde van coke 70 euro, in Zweden 100 euro. Uiteraard is dat geen zuivere winst want het is een lange, dure weg van de haven naar de gebruiker.

Het businessmodel van de handel in cocaïne is eenvoudig. Het vergt geen hogere studies, alleen een dosis lef. Je hebt de producenten, de groothandelaars zeg maar, waarvan Colombia de bekendste is. Zij sturen in bulk het product illegaal naar Europa. Dan heb je de detailhandelaren, de dealers die kleine verwerkte porties leveren aan gebruikers. Daartussen zit de tussenhandel: kleine lokale organisaties die kilo’s afnemen en de detailhandel bevoorraden.

Het is vooral de tussenhandel die de politie zorgen baart. Het zijn vaak Marokkaanse criminele families die zich als dealer opwerkten tot distributeur en een illegale internationale trafiek onderhouden.

De Antwerpse haven wordt beschouwd als de invoerpoort van cocaïne voor de rest van Europa. Het is populair omdat het havengebied met een oppervlakte van 12.068 hectaren oncontroleerbaar groot is. Bovendien is Antwerpen, geografisch gezien, ideaal gelegen om het Europese hinterland te bevoorraden.

Door de medeplichtigheid van corrupte advocaten, personeel van politie en douane, bemanningsleden van schepen, bedienden en havenarbeiders, kunnen criminele organisaties alsmaar grotere hoeveelheden cocaïne binnen smokkelen. Aan al die medeplichtige vingers blijft er natuurlijk wel wat plakken. Een coördinator van een containerterminal zou 225.000 euro per vracht verdienen. Een planner tot 125.000 en een chauffeur van een straddle carrier die bereid is een container te verplaatsen, tot 75.000 euro. Dat is veel geld, maar door hun medewerking is het mogelijk dat er vorig jaar naar schatting zo’n 50 ton cocaïne via Antwerpen Europa is binnengekomen.

Als er wat foutloopt in de keten – verplichtingen die niet worden nagkomen, ladingen die verloren gaan – dan worden personen ‘ter verantwoording’ geroepen. Precies wat er nu in Nederland aan het gebeuren is. 

Lees ook
Reacties
Laden...

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More