Inloggen

Log in of maak je account aan.

Wachtwoord vergeten? Registreren
Registreren
Wachtwoord vergeten

Wachtwoord vergeten? Voer je gebruikersnaam of e-mailadres in. Je ontvangt een link via e-mail om een nieuw wachtwoord in te stellen.

Registreren
Start Magazines Zoeken Shop Rubrieken

Geen #metoo maar wel Sylvia Kristel (fotoreeks)

Redactie - 08-10-2019

Het leven van de naakte vrouw in de rieten stoel, komt vandaag uit in boekvorm.

7 jaar na haar dood verschijnt ‘Begeerd en verguisd’, een biografie geschreven door Suzanne Rethens. In het boek komen we nieuwe, tot nu toe onbekende details te weten over de vrouw achter het filmpersonage Emmanuelle.

Sylvia Kristel is de grootste internationale filmster die Nederland ooit heeft voortgebracht. Ze speelde in meer dan vijftig internationale films en werd met haar rol in Emmanuelle (1974) van de een op de andere dag wereldberoemd. In het ene land werd ze hét icoon van de  bevrijding van de vrouw, in het andere land verketterd door de vrouwenbeweging. Sylvia Kristel had een rijk liefdesleven en had een relatie met onder anderen Hugo Claus, de vader van haar zoon Arthur. Ze kampte met drank- en drugsverslavingen, waardoor ze niet voor haar zoon kon zorgen. Zelf had ze een weinig benijdenswaardige, liefdeloze jeugd. Nadat haar vader scheidde van haar moeder en zag Kristel in wat voor armoedige omstandigheden haar moeder verkeerde, "Dat nooit", moet ze toen gezworen hebben. Het was haar drijfveer rijk en beroemd te worden. Dat lukte en - al verloor ze al die miljoenen ook weer - ze gaf nooit op.

Uit het nieuwe boek blijkt dat Kristel niet leefde naar de normen van de #metoo. Ze wilde met alle mannen die wat met de film te maken hadden in bed. En dat deed ze ook.

Toen ze de eerste Emmanuelle-film draaide, kende Kristel helemaal nog geen Frans. Haar vriend, Hugo Claus heeft heel de tekst fonetisch voor haar uitgeschreven. Maar de film had weinig woorden nodig. Uiteindelijk werd ze ook nog eens gedubd.

Kristel had volgens de nieuwe biografie een notaboekje met welke mannen ze wilde slapen om haar carrière vooruit te helpen. Uiteindelijk deelde ze meer dan frequent het bed, maar wilde ze dat helemaal niet. Mannen die met haar van bil gingen, vertelden dat de film-bom eigenlijk frigide en verlegen was. Sylvia lag het liefst in bed met friet en mayonaise omringd met kranten en tijdschriften.  “En dat deed ze in alle hotels waar we kwamen”, bekent haar filmproducent in het boek.

Het verhaal van de vrouw in de rieten stoel, ligt vanaf vandaag in de boekwinkel.

Sylvia kristel Begeerd en verguisd Birografie

Reacties

Resterende karakters 500
Nieuwsbrief Mis nooit meer het laatste nieuws, exclusieve aanbiedingen en boeiende verhalen van P-magazine! Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.
Zoeken