Geen blote borst maar wel bordeel op Facebook

De Vlaamse Kunstcollectie lanceerde met www.museumdichtcollectieopen.art een nieuwe webstek die elke dag een kunstwerk uit de collecties van onze Vlaamse musea in de kijker zet.

Volgens Vlaams minister-president Jan Jambon was de website een succes, maar kon het bereik via sociale media nog hoger hebben gelegen, ware het niet dat Facebook advertenties blijft weigeren. Advertenties worden (vaak, niet altijd) geweigerd wanneer het kunstwerk een stuk bloot bevat of geweld.

Werken die geweigerd werden zijn onder meer: ‘Zittend naakt’ van Amedeo Modigliani, ‘Neptunus en Amphitrite’ van Jacob Jordaens, ‘Val van de opstandige engelen’ van Frans Floris I, ‘Jupiter en Antiope’ van Anthony van Dyck, ‘Adam en Eva’ van Peter Paul Rubens, ‘Adam en Eva’ van Georg Petel, ‘Les Mollusques’ van Paul Joostens,‘Calvarie met Stichterspaar’ van Quinten Massys, en zelfs ‘De anatomische les’ van een anoniem meester.

Een duidelijk (weliswaar mannelijk) naakt als ‘Narcissus’ van Joseph Denis Odevaere, of een zeer dubbelzinnig werk als ‘Boerengezelschap bij de haard’ van Pieter Aertsen werden volgens Jambon dan weer niet geweigerd voor een Facebook-advertentie. Verschillende elementen in het schilderij wijzen daar nochtans duidelijk op losbandig gedrag. De vogelkooi aan de deur geeft aan dat we ons in een bordeel bevinden. Ook de gebaren van de meeste personages suggereren wellust: de boerenmeid die naar het ‘mes’ grijpt, de hand van de jongeman ter hoogte van haar schoot, de vrijers die het bordeel naderen.


Lees ook
Reacties
Laden...

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More