Frankrijk gebruikt stoffelijke overschotten voor crashtests

“900 euro voor een stoffelijk overschot, 400 euro voor lichaamsdelen.”

In Frankrijk is de handel in stoffelijke overschotten niet illegaal. Bruut gezegd: een lijk kan nog wat opbrengen. Je kan een overledene verkopen aan bedrijven die er in de naam van de wetenschap wat goeds mee gaan doen. Donors gingen ervan uit dat het wetenschappelijk onderzoek zich beperkte tot de operatietafel, maar zo netjes verliep het lang niet altijd. Franse journalisten wisten een rapport van de Inspectie der Wetenschappen, de IGAS, in handen te krijgen waarin stond: “Lichamen werden ter beschikking gesteld aan de automobielsector voor crashtests”.

Niet zo’n leuke gedachte te weten dat ze je dode papa tegen 150 kilometer per uur tegen een muur laten bosten, om vervolgens te zien wat de schade wel niet is. “Personen wisten niet dat hun lichamen ook gebruikt konden worden door privébedrijven”, beaamde Axel Kahn, oud-voorzitter van de Universiteit Parijs-Descartes. “In die zin zijn mensen bedrogen.”

Het testcentrum CEESAR komt met een uitleg die weinig mensvriendelijk is en zegt dat ze verplicht zijn om kadavers te gebruiken om serieuze onderzoeksresultaten te verkrijgen. Daar koop je al nabestaanden natuurlijk weinig mee. De gedachte dat je dierbare op die manier wordt misbruikt, achtervolgt je voor de rest van je leven.

Maar het wordt nog luguberder als blijkt dat ook in het Franse leger soortgelijke experimenten met stoffelijke overschotten zijn gedaan. “Militairen moeten getraind worden op flinke schokken. Wat gebeurt er als hun wagen op een mijn rijdt? Hoe kan je inzittenden dan het best beschermen?”

Helemaal erg wordt als uit een schokkende reportage blijkt dat dat in het onderzoekscentrum lichamen en ledematen over elkaar heen liggen. Dat er muizen over de stoffelijke overschotten lopen en koelcellen niet meer dicht kunnen door de roest. Ook het vervoer van de lichamen gebeurde zonder respect. In het rapport staat te lezen dat lichamen zelfs in de kofferbak van een auto werden vervoerd.

170 nabestaanden hebben ondertussen bij de Franse Justitie een klacht ingediend.

 

Lees ook
Reacties
Laden...

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More