Inloggen

Log in of maak je account aan.

Wachtwoord vergeten? Registreren
Registreren
Wachtwoord vergeten

Wachtwoord vergeten? Voer je gebruikersnaam of e-mailadres in. Je ontvangt een link via e-mail om een nieuw wachtwoord in te stellen.

Registreren
Start Magazines Zoeken Shop Rubrieken

Feitenfestival: nutteloze weetjes van de week

Gert B. - 01-07-2022

Tien dingen die je eigenlijk helemaal niet hoeft te weten, maar die van jou wel een interessantere mens maken.

"Schatje, haal je me eens een Hu-pi-Ye uit de frigo?" Wedden dat de vrouw des huizes je nog raarder dan normaal zal aanstaren? Nochtans is het niet de eerste keer dat ze het doet, een fris pintje voor je gaan halen. Dit is namelijk hoe de Vietnamezen Jupiler uitspreken in deze hilarische reclamespot uit 2002. 

https://dai.ly/xh3gpr

Dan klinkt de bekende catchphrase van niemand minder dan John McClane toch wat stoerder in de oren: "Yippee-Ki-Yay, Motherf*cker!" In de Duits gesproken versie van Die Hard worden de slechteriken voorgesteld als 'Europese' terroristen. De Duitse namen van de personages werden ook veranderd: Hans Gruber was opeens Jack Gruber, Karl werd Charlie, Heinrich kreeg de naam Henry mee. Dat klinkt opeens een stuk minder stoer, net zoals de titel in het Duits. Maar goed dat we hier niet elke kerst moeten kijken naar Sterf Langzaam.

We beklagen trouwens de vertalers van Duitse films. Wie weet nu in hemelsnaam dat een Fussbodenschleifmaschinenverleihladen een winkel is waar ze machines verhuren waarmee je de vloer kunt schuren? Of dat een Musterbeutelheftklammer een nietje is en een Streichholzschächtelchen een luciferdoosje? We hebben respect voor de deelnemers van Duitse spellingwedstrijden.

Lucifer is een Latijns woord dat letterlijk lichtbrenger betekent. In het Latijn duidt het meestal op de morgenster, terwijl het in het Engels gebruikt wordt als aanduiding voor de duivel. In tegenstelling tot wat wij denken, wordt in de Bijbel de duivel nergens Lucifer genoemd. Dit gebruik van het woord Lucifer is waarschijnlijk ontstaan door het samenvloeien van twee afzonderlijke mythen: de joodse mythe over gevallen engelen en de klassieke mythe over de morgenster.

De gevleugelde engeltjes van Victoria’s Secret zijn al even van het Amerikaanse beeldscherm verdwenen. Na bijna 20 jaar stopte het lingeriemerk met zijn jaarlijkse tv-show. Te seksistisch, te slank en te saai was het oordeel van de politiek correcte kijker. Tja, ieder zijn meug, want wij vinden het doodzonde. Gelukkig bestaat YouTube, om leuke herinneringen aan de show op te halen. Zo mocht in 2015 Lily Aldridge de speciale Fantasy Bra van 2 miljoen dollar dragen. Op de beha zaten maar liefst 6.500 edelstenen. Hierbij droeg ze een bijpassend broekje met 126 diamanten en 400 andere edelstenen. Om maar te zwijgen over het echte pareltje, namelijk de draagster.

De Duistere Diamant is het eerste Suske en Wiske-verhaal waarvan een speelfilm werd gemaakt. In het begin van de film uit 2004 is even een lookalike te zien van Willy Vandersteen als eerbetoon. De middeleeuwse scènes werden gefilmd in Bokrijk, terwijl voor de achtergronden van een grot de crew ging filmen in de grotten van Han.

Slovenië is bekend om zijn natuurpracht, maar laat de meest populaire bestemming voor toeristen nu net onder de grond zijn. Het grottencomplex van Postojna is de oudste en meest bezochte toeristische trekpleister van het land en behoort met zijn 21 kilometer tot de langste grottenstelsels ter wereld. Te voet zou het voor de toerist een ware uitputtingstocht zijn, daarom rijdt er een treintje door het complex. Het is zelfs het enige grottencomplex ter wereld met een dubbele spoorlijn.

Klein bier in vergelijking met het Nagoya Station in Japan. Het station is met 410.000 vierkante kilometer vloeroppervlakte het grootste station ter wereld. Per dag maken gemiddeld 1,14 miljoen reizigers gebruik van het station, waardoor het de zesde plaats inneemt op de lijst met drukste stations in Japan.

Strips en comics zijn zo populair in Japan, dat er meer papier voor gebruikt wordt dan voor toiletpapier. Propere jongens daar!

Je voelt je bijna schuldig om een stinkende drol te dumpen in een blinkende gouden toiletpot. Toch is dat precies de bedoeling in het New Yorkse Guggenheim museum.  Niet op een podium ergens achter beschermend glas. Nee, gewoon waar hij hoort, achter een wc-deurtje. Het kunstwerk van Maurizio Cattelan zorgt ervoor dat bezoekers van het Amerikaanse museum nu uren in de rij staan om hun behoefte op de vierde verdieping te mogen doen. Zeg nu nog eens dat je schijt hebt aan museumbezoekjes?

Feitenfestival: nutteloze weetjes van de week

Reacties

Resterende karakters 500
Nieuwsbrief Mis nooit meer het laatste nieuws, exclusieve aanbiedingen en boeiende verhalen van P-magazine! Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.
Zoeken