“Europese snelheidslimiet is ronduit gevaarlijk”

975

Dat zegt de CEO van een Duitse autoconstructeur, en er zit wel enige logica in zijn verhaal.

De Europese wegen moeten groener en veiliger. Een groep Europarlementariërs becijferde onlangs dat, als er niet te snel gereden zou worden, het aantal verkeersdoden in Europa met twintig procent zou kunnen verminderen.

Er bestaat al snelheidsbeperkende technologie, die voluit ‘Intelligent Speed Assist’ heet. Daarmee uitgerust, houdt de auto zich automatisch aan de maximumsnelheden. Als je dus op een snelweg rijdt waar je maximum 120 km/u mag rijden, kàn je ook niet sneller dan die 120 omdat het systeem het motorvermogen reduceert.

Diezelfde Europarlementariërs zouden graag willen dat alle auto’s vanaf 2022 verplicht met dit systeem uitgerust zullen zijn.

In Duitsland zijn er stukken snelweg waar je het gaspedaal (nog) mag vloeren, maar ook daar zijn bepaalde heerschappen aan het lobbyen om overal een maximumsnelheid van 130 km/u in te voeren.

Alpina is een Duitse autoconstructeur die snelle BMW’s nog wat sneller maakt. De CEO daarvan, Andreas Bovensiepen, is faliekant tegen die Europese snelheidslimiet. Niet omdat hij peinst dat hij dan zijn Alpina’s niet meer verkocht zal krijgen: er zullen altijd mensen zijn die een exclusieve auto willen.

Autofabrikanten bouwen nu auto’s met onderdelen die allemaal voorzien zijn op de maximumsnelheid die ze kunnen halen. Stevige remmen, een robuust chassis, noem maar op. Bovensiepen vreest dat, wanneer straks de afgedwongen snelheidslimiet een feit zal worden, fabrikanten daarop gaan besparen en dus minder veilige auto’s gaan bouwen.

Het stopt volgens hem echter niet alleen bij die autofabrikanten zelf. Neem nu de autobanden. Auto’s met een top van meer dan 200 km/u zijn vandaag de dag bijlange geen uitzondering meer. Heel wat auto’s zijn vandaag uitgerust met banden met een V-index, die snelheden tot 240 km/u aankunnen. Wanneer de maatregel effectief ingevoerd zou worden, zou een M-index (tot 130 km/u) volstaan.

Bovensliepen vreest dat bandenfabrikanten dan meer zullen inzetten op rubber waarmee je zo ecologisch mogelijk kunt rijden.

Of met andere woorden: banden zullen dan een stuk harder worden, waardoor ze langer zullen meegaan en waarmee je auto minder zal verbruiken. Maar ook: waarmee je bij de eerstvolgende sportieve bocht ergens in de takken van de bomen zult hangen.

REACTIES

Lees ook Meer van deze auteur