Europa: continent van samenzweringstheorieën?

Er is een nieuw academisch boek dat een overzicht geeft van de ‘samenzweringstheorieën’ in Europa. In grote lijnen betogen de auteurs dat Europa ten onder gaat aan die theorieën.

Auteur Andreas Önnerfors in de media: “Ik heb de Duitse vertalingen en populariseringen van de teksten van Renaud Camus geanalyseerd. Mijn interpretatie is dat ze de terreurdaden in Duitsland in 2019 en 2020 hebben ondersteund en gelegitimeerd. Beide daders lieten hun eigen terroristische manifesten achter. Deze zijn sterk beïnvloed door antisemitische en islamofobe samenzweringstheorieën die direct verband kunnen houden met de ideeën van Renaud Camus.”

Camus is ervan overtuigd dat Frankrijk zijn identiteit en cultuur zal verliezen door massale immigratie. Deze stelling komt bij uitstek terug in zijn bekendste werk, Le grand remplacement (“de grote vervanging”) uit 2011. Hierin stelt hij dat de oorspronkelijke bevolking van Frankrijk en andere Europese landen in enkele generaties vervangen zou worden door een nieuw volk, met een nieuwe cultuur, met overwegend de islam als godsdienst. Dit wordt in het Nederlands soms omvolking genoemd. Camus suggereert dat de leidende personen in de Europese landen hier doelbewust naar streven.

Camus’ gedachtegoed vond wereldwijd weerklank binnen extreemrechtse kringen, zoals in de zogenaamde identitaire beweging in Europa en ook in het Amerikaanse alt-right. Bij de rellen in Charlotteville in 2017 riepen nationalistische demonstranten de leus “You will not replace us” (jullie zullen ons niet vervangen). Camus toonde sympathie voor angst verdrongen te worden van deze blanke Amerikanen en gebruikte de leus als titel van een rechtstreeks in het Engels gepubliceerd boek.

In het nieuwe boek over de samenzweringstheorieën gaat het ook over de onvermijdelijke Soros. Hierin wordt gesteld dat de kritiek op Soros antisemitisch getint is. Hoewel dat grotendeels waar is, zijn ook sommige intellectuelen van Joodse afkomst kritisch ten opzichte van de ideeën van Soros. Kritiek op de Jood Soros is dus niet noodzakelijk antisemitisch, net zomin als de kritiek op Israël automatisch antisemitisch is.

Het boek gaat uiteraard ook in op de invloed van Rusland op Europa. Waar de auteurs de bal verkeerd slaan, is dat kritisch zijn ten opzichte van bijvoorbeeld de ongebreidelde migratiezucht van de Europese Unie (EU) gelijkstaat met het omarmen van een complottheorie. De hoofdstelling dat de EU ten onder gaat aan deze ‘complottheorieën’ is dan ook verkeerd.

Lees ook
Reacties
Laden...

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More