Een briefje aan Jules Hanot

Geachte heer Hanot
Beste Jules

We kennen elkaar niet persoonlijk. Net zoals u de BV’s doorgaans niet kent die u elke week een briefje schrijft.

Voor die BV’s wil ik even een interessante periode belichten die u zich ongetwijfeld nog zult herinneren. U was even hoofdredacteur van een illuster magazine: TV2Weken (ook: TV2).

Het magazine werd in het voorjaar van 2004 met veel bombarie gelanceerd door de persgroep die u vandaag nog steeds een forum geeft.

Zoals de naam aangeeft, bevatte het blad de televisieprogramma’s voor 2 weken. Geniaal, zou je denken. Maar dat was uiteraard zonder rekening te houden met de lezer.

Ik herinner me nog dat ik toen stukjes schreef voor een magazine dat elke week uitkwam en dat we ons toen een breuk gelachen hebben. Er werden zelfs weddenschappen afgesloten over het aantal maanden dat het blad zou overleven (ik heb niet gewonnen, ik was te optimistisch).

Begin 2005 was er dan een ernstige ruzie met VT4. Dat zul je nog wel weten.

Die zender eiste zelfs dat TV2Weken uit de rekken werd gehaald.

Aanleiding voor de rel was onenigheid over de filmprogrammering van de zender. Het blad ergerde er zich aan dat die voortdurend wijzigde, waardoor er fouten in het tijdschrift opdoken.

Die onvrede werd ook duidelijk gemaakt met cartoons over VT4 in het blad. Volgens VT4 waren die grappen niet leuk.

Ik herinner me dat de advocaat van VT4, Paul Maeyaert, de cartoons en teksten ‘grof en beledigend’ noemde. “Het blad is niet objectief, dit zijn geen cartoons meer, het is ordinair en plat woordgebruik”, vond hij. De uitgever van het vernieuwende blad noemde het dan weer vrij onschuldige grapjes.

Niet veel later kwam het bericht dat het al gedaan was met TV2Weken, amper anderhalf jaar na de oprichting. “Ondanks een gemiddelde verkoop van 50.000 exemplaren, draaide TV2Weken met verlies”, gaf je toen ootmoedig toe.

Bij de concurrentie werd er wel getwijfeld over die 50.000 verkochte exemplaren om de twee weken. Vooral omdat het tijdens het conflict tussen jullie en VT4 over een paar tienduizend exemplaren ging. Maar goed…

De uitgever was wel eerlijk: “We hebben gespeeld en we hebben verloren.” De prijs van 1 euro was zeker te laag. De echte reden was eigenlijk dat de lezers vasthielden aan hun wekelijks ‘boekske’. Lezers zijn conservatief. Dat hadden jullie moeten weten.

Een troost: eerder stopte Sanoma Magazines al met zijn tv-pocket TV7. Dat weekblad verscheen ongeveer op hetzelfde moment als TV2Weken in de winkel, maar kende ook veel te weinig succes.

 
 
Lees ook
Reacties
Laden...

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More