Deze 10 gaming-advertenties waren te aanstootgevend voor ouders (foto’s)

We schrijven 1992.

De zogenaamde Fatality-moves die konden worden uitgevoerd in Mortal Kombat waren zo bloederig dat het Amerikaanse congres speciale hoorzittingen organiseerde over geweld in computergames. Het feit dat er nu leeftijdscategorieën op computergames staan, hebben we aan die hoorzittingen te danken.

Daarna was de verkoopstrategie wreed eenvoudig voor de game-industrie:  Hoe controversiëler de game, des te beter de verkoop.

Maar tijden veranderen. Bloedspetters of een stel blote digitale borsten: niemand die er nog echt van wakker ligt. Onze jeugd van tegenwoordig heeft al zoveel gezien en doorgestuurd gekregen op hun telefoon, dat niets hen nog echt kan choqueren.

Maar dat is ooit anders geweest: dat bewijzen ook onderstaande speladvertenties van weleer. Op het eerste zicht onschuldig, maar voldoende dubbelzinnig om vele ouders van destijds op stang te jagen en ervoor te zorgen dat de spelfabrikanten de advertentie moesten weghalen.

10. Al spelend word je doof

Met je joystick spelen. Hoe meer je het doet, hoe harder het wordt. Tja, zelfs het brave SEGA liet hier weinig aan de fantasie over…

09. Maagdelijke gamers

3DFX liet een duidelijk verschil opmerken tussen pc-gamers en console-gamers. Maar wat met zij die jarenlang Tetris op de toiletpot hebben gespeeld?

08. Vunzige praat

Daikatana (ook wel John Romero’s Daikatana) is een computerspel dat werd uitgebracht door Eidos Interactive. Het first-person shooterspel kwam in 2000 uit voor de Nintendo 64 en Windows. Het spel werd aangekondigd in 1997 maar de release meerdere keren uitgesteld, wat kritiek opleverde. Het bleek uiteindelijk een barslecht spel te zijn en onderstaande slogan hielp ook niet echt.

07.  Een beetje blasfemie

Italianen zijn zeer gelovig. Geen wonder dus dat ze deze advertentie van Sony niet konden smaken. Jezus Christus betrekken bij het tienjarig bestaan van de Playstation? Je zou voor minder in je graf blijven liggen.

06. Zeikende Rayman

Rayman is een zeer kindvriendelijk gaming personage. Ouders waren dus niet opgezet met het groot ‘spel’ van Rayman. Ook al zag je het niet, de suggestie was er. Een eindbaas kapot swaffelen, het zou eens iets anders geweest zijn.

05. Moord-p0rno

Het spel ‘Hitman: Blood Money’ draait allemaal rond een sluwe huurmoordenaar. Om dit extra in de verf te zetten, bracht de fabrikant allemaal affiches uit van schaars geklede dames met een kogelgat in hun lijf. Volgens critici konden deze afbeeldingen weleens te opwindend zijn voor gamers met necrofiel-achtige bedoelingen. Doodzonde, zeggen wij dan.

04. Hou hem in de broek graag

Nintendo is een zeer familievriendelijk bedrijf. Volgende advertentie was dan ook zeer gewaagd naar hun normen. De Game Boy Pocket vergelijken met de opperwachtmeester van een gamer, dat doet zelfs Mario zijn loodgieterbroek afzakken.

03. Vlezige knoppen

Seks verkoopt. Maar bij deze advertentie liet Sony even de subtiliteit uit het raam vliegen. De controllerknoppen komen tot leven en beginnen een avontuurtje met een aantrekkelijke juffrouw. ’t Is naar de knoppen kreeg zo weer een heel nieuwe betekenis.

02. Game, set, ass.

Wereldberoemd werd ze: het meisje dat in de jaren 70 met blote billen op de Athena-tennisposter prijkte. Die poster toont een jonge vrouw die op de tennisbaan naar het net loopt, met een racket in haar rechterhand. Omdat haar linkerhand achteloos haar tennisrokje optilt, is te zien dat ze geen ondergoed draagt.

Het spel Davis Cup World Tour probeerde de poster te dupliceren, maar dat viel nogal tegen. Niet vanwege de foto zelf maar door de tagline ‘Take Advantage’. De suggestie dat gamers mochten profiteren van een jonge speelster, kwam niet goed binnen bij vele ouders.

01. Denk niet zwart-wit

De Nederlandse reclamecampagne voor de witte Playstation Portable van Sony zorgt in 2006 voor heel wat controverse in Amerika. In de reclame is te zien hoe een in het wit geklede, blanke vrouw een zwarte vrouw in het gezicht knijpt. Deze poster is vergezeld van de tekst: ‘PlayStation Portable White is coming’. 

Volgens het bedrijf was de reclame helemaal niet racistisch bedoeld. Ze wilden gewoon zeer duidelijk het contrast tussen wit en zwart weergeven. Tja, dat had ook gewoon gekund met witte en zwarte pralines, of een zebra.

 
 
Reacties
Laden...

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More