De wielen van de redactie (2)

Dit is de ultieme autoselectie van jouw favoriete redactie…

Beste lezers, ik moet bekennen. Ik weet dat een wagen vier wielen en een stuur heeft en dat is zowat mijn kennis over auto’s. Ik was zelfs ooit van mening dat een halve tennisbal op de trekhaak betekende dat de dealer bij de aankoop er een mislukt sportpakket had bijgegooid.

Maar soit, als de hoofdredacteur zegt ‘spring’, dan vraag ik ‘uit welk vliegmachien?’. En als ze vragen om mijn auto-ervaringen neer te pennen, zit er niets op dan te stoppen met mijn handrem te spelen en wat extra gas te geven.

Eerste auto: Nissan Micra (Bouwjaar: Only God Knows)

Mijn eerste autootje had eerst jaren moeten afzien onder de tirannie van mijn vader en broers vooraleer het in mijn bezit kwam. De vlekken kreeg ik onmogelijk nog uit de zetels en het ding had al meer kilometers op de teller dan natte Nadia om de hoek bij ons. Dankzij jarenlang staren naar de badpakkenspecials van de P-magazine, had ik als tiener gelukkig genoeg kracht in mijn rechterarm ontwikkeld om het stuur de baas te kunnen, want servo klonk toen voor mij als iets dat ik in de frituur bestelde. 

Wanneer je de deuren dichtsloeg klonk het net alsof iemand de blikken man uit de tovenaar van Oz een anaal onderzoek gaf. Maar niettemin betekende de roestbak voor mij en mijn maten maar één ding: vrijheid! En eerlijk gezegd, nooit in panne gestaan en met een volle tank van 300 BEF geraakte je steeds probleemloos van punt A naar punt Z. De rest van het alfabet kan ik me vanwege een heftige studententijd amper nog herinneren, maar ik weet nu wel dat de reistijd van de hogeschool in Hasselt naar ’t Keteltje in Antwerpen in een Nissan Micra, volgeladen met vijf hitsige studenten, welgeteld 1u37m55s bedraagt. Maar ik kan er 3 seconden naast zitten…

Huidige auto: Toyota Auris Break (Bouwjaar 2017)

Na mijn studententijd volgde de Toyota-fase. Waarom dit Zuid-Koreaans Taiwanees Japans automerk? Wel, mijn vader zei altijd tegen mij: “Zoon, heb je al ooit een Toyota aan de kant zien staan?”. En potverdekke, zijn woorden zijn altijd blijven hangen, want tot op de dag vandaag heb ik er nog nooit eentje gezien. Misschien dat ze iets verder over de reling liggen, op hun dak, maar dat is mijn zorg niet.

Eerst een Corolla, toen een Yaris, dan een Prius en momenteel een Auris. Of ik het met trots mag zeggen weet ik niet, maar ik was wel één van de eerste bezitters van een hybride wagen in België. En ja, ik heb het onlangs nog gecontroleerd: ik ben nog steeds in het bezit van een penis. Maar er was iets dat me aansprak in die wagen, en zelfs vandaag nog vergeet ik de blikken niet van de omstaanders die niet konden geloven dat deze muisstille wagen volop aan het draaien was. Ook toen ik met de Prius kwam aandraven op de autokeuring, wisten de keurders even niet hoe de uitstoot te meten, daar ze nog nooit dergelijk voiture hadden moeten testen. Geen CO2 maar wel lachen geblazen!

Na tien jaar trouwe dienst, 335.000 km op de teller en NOOIT het minste defect, heb ik de Prius helaas moeten verkopen omdat het te kostelijk was om de batterij te vernieuwen. Maar met den Auris ben ik nu ook dik content, ideale gezinswagen om tegen aan te bumperrijden op de linkerrijstrook. 

Ultieme droomauto: Chevrolet Camaro (Bouwjaar 2016)

Zoals eerder vermeld, ik ben geen autokenner. Maar van films en series weet ik wel een en ander. Als jonge knaap was het mijn droom om rond te rijden in een zwarte Pontiac Firebird Trans Am zoals in de serie Knight Rider. Waren het die reeks hypnotiserende reeks rode lampjes vooraan, of het krullend borsthaar van Hasselhoff dat me deed verlangen naar een eigen K.I.T.T. ?

Geen idee, maar ook kleine jongensdromen moeten met hun tijd meegaan. Cheesy oneliners, transformerende auto’s, vechtende robots en een lading explosies. Dat is Transformers in een notendop. De Camaro waarin Bumblebee telkens veranderde werd, net als de films, elke keer een stukje extremer. De robot begon in de tekenfilmserie als een knalgele Volkswagen Kever, maar met een cheque van General Motors in zijn achterzak veranderde Michael Bay dit voor de eerste actiefilm in een Camaro SS. Een auto die me altijd heeft aangesproken.

Ik zou het niet erg vinden mocht ik dus ooit op het werk komen aanscheuren met deze bolide onder mijn gat. Zolang Bumblebee maar zijn asbak-klep dichthoudt en een Megan Fox-lookalike af en toe eens mijn oliepeil checkt.

Lees ook
Reacties
Laden...

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More