De Vespa als bad ass militair voertuig uit de jaren 50 zag er zo uit

Vorig jaar kwamen tienduizenden Italianen de straat op om de vijftigste verjaardag van de Vespa Primavera te vieren.

De populaire scooter was in de jaren zestig en zeventig razend populair onder Italiaanse jongeren. Jongeren werden aangetrokken door de wendbaarheid en pittige motor van de Vespa. De lichte scooters hadden een topsnelheid van meer dan 90 kilometer per uur.

Wat een geluk dat ze niet werden gecharmeerd door de Vespa 150 TAP, want het zou nogal vonken gegeven hebben in het verkeer. Het Franse ministerie van Defensie onderzocht namelijk in de swingende jaren 50 de ontwikkeling van een voertuig voor militair gebruik. Het resultaat was een zeer speciale Vespa, waarvan er slechts ongeveer 600 werden geproduceerd tussen 1956 en 1959.

De Vespa TAP werd gebruikt door het Foreign Legion en Parachute Corps, uitgerust met een 75mm pistool, capaciteit voor extra munitie, twee brandstofkannen en een kleine kar. Hij werd geproduceerd in twee camouflagekleuren: groen en zand. Ondanks het gewicht van 115 kg kon deze Vespa TAP een snelheid van 66 km/u bereiken, met een bereik van 200 km. Maar hij werd vooral gekenmerkt door de enorme M20 bazooka, waardoor de brommer al snel de bijnaam Bazooka Vespa kreeg.

Deze Vespa op steroïden had een geducht wapen moeten zijn tegen guerillagroepen in Algerije en Indochina.  Maar het bleek uiteindelijk een grote flop te zijn. De knal van het afvuren van de M20 bracht de Vespa uit balans en ook het richten op het doelwit met de scooter was niet bepaald gebruiksvriendelijk.

Hij verdween dan ook snel in de vergeethoek, maar is ondertussen wel uitgegroeid tot een waar collectors item. Mocht je er toevallig nog eentje hebben, kan je dat al snel een dikke 20.000 euro opleveren.

Of je kan hem zelf opknappen en eindelijk die wielertoeristen eens een koekje van eigen deeg geven.

Reacties
Laden...

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More