De 10 meest sexy horrorfilms

Vrijgezellen kunnen op een eerste date beter naar een horrorfilm gaan in plaats van een voorspelbare chick flick.

Een spannende locatie of activiteit zorgt ervoor dat je hersenen dopamine aanmaken. Dat stofje bevordert aantrekkingskracht en romantische gevoelens. Plus het feit dat ze tegen je aan kruipt tijdens de meest enge scènes is ook mooi meegenomen. Maar een uitstekende horrorfilm met een vleugje  sensualiteit erin doet de hormonen extra steigeren.

We bedoelen hier niet horrorfilms à la Piranha 3D waar blote borsten gewoon getoond worden opdat je zou vergeten dat het verhaal flinterdun is. Onze lijst bestaat uitsluitend uit sexy horror waar het bloot het plot ondersteund en niet zomaar aanwezig is om de geile pubers in de zaal te plezieren.

#10. CAT PEOPLE (1982)

Dit is een remake van de gelijknamige film uit 1942, met de mooie Franse actrice Simone Simon in de hoofdrol. Voor deze versie werd de toenmalige 20-jarige Duitse fotomodel Natassja Kinski gecast. Dat is meteen ook het grootste pluspunt van de remake. Net als Simone Simon is de naakte Kinski namelijk een oogverblindende schoonheid. Het is een cultfilm die tijdens de release heel wat  stof deed opwaaien. Sfeervol en gewaagd: de seksuele aantrekkingskracht tussen broer en zus. Als één van hen van bil gaat, verandert hij of zij in een moorddadig, zwart luipaard met een lust voor bloed. Zowel de special effects, muziek en decors komen naar moderne maatstaven zeer gedateerd en nep over. Maar eenmaal op stoom gekomen wordt de prent spannend en interessant voor de ware filmliefhebber. 

#9. BODY DOUBLE (1984)

Jake Scully, een acteur die moeilijk aan werk kan komen en aan claustrofobie lijdt, is opzoek naar een plaats om te overnachten omdat hij weg is bij zijn vriendin. Een vriend biedt hem aan om voor hem op een huis te passen. Vanuit het luxe appartement ziet hij iedere avond hoe de overbuurvrouw een soort striptease-act opvoert. Hij raakt geobsedeerd door deze vrouw en gaat haar achtervolgen, maar dan ziet hij ook een inbreker die het huis binnendringt. Destijds was de film erg controversieel door het naakt, de rol van de volwassen film-industrie in de film en de moordscène. Regisseur De Palma had eerder al kritiek gekregen op het geweld en de ‘vrouwonvriendelijke’ scènes in zijn films. Daar trok hij zich absoluut niets van aan, sterker nog, het spoorde hem aan om deze film nog schokkender te maken. De moordscène waar de drilboor als fallus-symbool dient, zorgde voor veel ophef, zelfs voor het Amerikaanse publiek.

#8. JENNIFER’S BODY (2009)

Megan Fox is ongelofelijk sterk gecast als stoeipoes met demonische krachten. Ze heeft haar trashy uiterlijk en sexappeal mee in het spelen van een rol waarin zij zelf met een duivels genoegen haar rol als mannenverslindster speelt. Op het eerste gezicht klinkt het als standaard tienerhorror-filmpje, maar dat blijkt niet helemaal zo te zijn. Spannend is de film eigenlijk vrijwel nooit, maar dat is dan gelukkig ook niet waar hij het van moet hebben. Wel van de zwarte, lugubere humor en het charisma van Fox.

#7. THIRST (2009)

Een priester houdt zich bezig met een medisch experiment, maar als de boel fout gaat, verandert hij in een vampier. Een horrorfilm doordrenkt met passie, die op Cannes in 2009 de juryprijs won. Dit is allesbehalve een standaard vampierenverhaaltje, maar een film over lust, waanzin en vernietiging, aangewakkerd door hevige passie. Het melige vampierengebrabbel  van Twilight is hier ver te zoeken. Gelukkig maar.

#6. TEETH (2007)

Een vrouwelijk geslachtsdeel met tanden: het klinkt als de beschrijving van je schoonmoeder maar niets is minder waar.  Er zitten best wel wat bijzonder pikante momenten in, zoals het onderzoek bij de fistende doktor, een stiefbroer met losse handjes en een perverse hoogbejaarde man. Allemaal krijgen ze te maken met de verlegen leerlinge Dawn met een abnormaliteit in haar eigen lichaam: ze blijkt namelijk tanden te hebben waar die niet horen te zitten. Een vermakelijke B-film die tevens tot nachtmerries kan leiden bij de mannelijke kijkers.

#5. DON’T LOOK NOW (1973)

John en Laura Baxter verblijven in Venetië, waar John werkt aan de restauratie van een oude kathedraal. Ze ontmoeten twee oudere zussen van wie een beweert een geestelijk medium te zijn, en kunnen communiceren met hun overleden dochtertje. De film wordt vaak omschreven als een sfeervol, spannend en soms doodeng meesterwerk. De prent werd destijds ten onrechte in de markt gezet als een soort horror-thriller. De film gaat echter over het grootst mogelijke verdriet en hoe je daar in de rest van je leven verder mee om moet gaan: de dood van een kind. Het tegelijkertijd prachtige maar zeker in de jaren zeventig ook vervallen Venetië speelt daarbij een belangrijke rol als vergankelijk decor. Zelden werd de wanhoop van intimiteit beter in beeld gebracht dan in de anti-cyclisch gemonteerde bedscène tussen Donald Sutherland en Julie Christie. 

#4. BLACK SWAN (2010)

De film volgt de Amerikaanse ballerina Nina Sayers, die met haar geboorte de danscarrière van haar moeder torpedeerde, maar het hoogste podium alleen kan beklimmen indien ze haar eigen seksualiteit omarmt. Het is een prachtig horror-drama van Darren Aronofsky over de groei van een bang, perfectionistisch en onzeker meisje naar een vrije, volwassen en zelfbewuste vrouw. De griezel-achtige hallucinaties zijn zeer intens en Black Swan is meeslepend, dreigend, mysterieus en zorgt ervoor dat je 100 minuten lang volkomen het verhaal ingezogen wordt. De kijker wordt de hele tijd gedwongen het leed aan te zien van Portman, die een ijzersterke rol neerzet.

#3. THE HUNGER (1983)

Miriam is een vampier die leeft op het bloed van haar geliefden. Als zij genoeg van hen heeft, veranderen haar slachtoffers binnen 24 uur in hoogbejaard. The Hunger raakt meer de onderliggende thema’s van de vampierenfilm, zoals onsterfelijkheid en de potentie van de vampier, en zondigt zich niet teveel aan clichés. De actrices Catherine Deneuve en Susan Sarandon zien we in een paar licht erotische scenes. En ook David Bowie heeft een fenomenale rol. De verouderingseffecten waren toentertijd al erg sterk en zelfs onder die dikke laag make-up weet Bowie nog emotie over te brengen. 

#2. BRAM STOKER’S DRACULA (1992)

Dit klassieke verhaal wordt om de zoveel jaren opnieuw verfilmd, maar deze versie steekt er toch met kop en schouders bovenuit. Romantisch, gotisch, sensueel en heerlijk donker. Gary Oldman speelt een vermakelijke Graaf Dracula en ook Cary Elwes, Sadie Frost, Richard E. Grant en Bill Campbell voldoen in hun rol. Winona Ryder en Keanu Reeves weten niet te overtuigen en Anthony Hopkins acteert behoorlijk overdreven als Dr. Van Helsing. Maar visueel gezien is het wel de mooiste Dracula-verfilming tot op heden. Ook het erotische karakter wordt ten volle benut in dit donker feestje. Trouw aan het boek van Bram Stoker en een mooie mix van een liefdesdrama en klassieke horrorfilm.

Leuk weetje: Winona Ryder denkt na de Dracula-film echt getrouwd te zijn met Keanu Reeves. Voor de trouwscène in Dracula werd volgens Ryder een echte Roemeense priester gebruikt. “We hebben het hele gebeuren gedaan. Dus ik denk dat we zijn getrouwd.”

#1. UNDER THE SKIN (2013)

Een mysterieuze vrouw doorkruist Schotland en klampt vanuit haar bestelwagen nietsvermoedende toevallige passanten aan, om deze vervolgens te verleiden en in de val te lokken. Steeds opnieuw weet ze haar mannelijke prooien te strikken, net zoals een spin haar mannetjes uitkiest om ze vervolgens om zeep te helpen. Weinig tot geen dialogen in de film. Under The Skin moet het vooral hebben van zijn mysterieuze onheilsspellende sfeer. Visueel is de film een pareltje, met de contrastbeelden tussen wit en zwart.

De immer verleidelijke Scarlett Johansson ondergaat in de film een psychische metamorfose waarbij ze meer en meer ontdekt dat ze een mens is en niet alleen een alien in een vleselijk weefsel. Je kan dit op z’n minst een zeer sterk intrigerende artistieke film vinden. Er gebeurt misschien niet al te veel, maar de sfeer en het mysterie van de film neemt je mee op een ongekende reis, en laat je pas op het einde – een beetje verward – achter.

Reacties
Laden...

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More