Federale coronacampagne kostte meer dan 3 miljoen euro

De campagne van de federale overheid “1 ploeg van 11 miljoen” in de strijd tegen het coronavirus heeft in totaal 3.070.254,94 euro gekost. België heeft wel ruim 11,5 miljoen inwoners, maar dat hebben de reclamemakers over het hoofd gezien.

Dat meldt premier Alexander De Croo in antwoord op een schriftelijke vraag van Vlaams Belang-fractievoorzitster in de Kamer, parlementslid Barbara Pas. Het budget voor de productie van de mediacampagne bedroeg 2,5 miljoen euro, de creatieve ontwikkeling kostte ruim 172.000 euro, de ‘impactmeting’ 72.600 euro, de PR-activiteiten 42.000 euro. Er werd ook een reserve van 242.000 euro voorzien, zo blijkt uit de cijfers van de eerste minister.

Volgens Pas had men “deze geldsommen veel beter kunnen besteden aan de strijd tegen het coronavirus zelf”. Het Vlaams Belang ergert zich ook aan “de schaamteloze manier waarop, bij afwezigheid van de Rode Duivels, werd misbruik gemaakt van duizenden coronadoden om een kunstmatig gevoel voor een al even kunstmatig land op te wekken”. Voor de partij werd 3 miljoen euro weggesmeten voor de campagne.

De productie van de campagne kostte in totaal 2.541.000 euro. Zo ging er 1.330.806,40 euro naar TV-spotjes, 614.598,04 euro naar radiospotjes in het Nederlands en in het Frans, 10.989,22 euro naar andere radiospotjes, 180.598,04 euro naar 2m²-affiches, 163.652,50 euro naar sociale media en 133.402,50 euro naar de 1 pagina-affiches in de kranten.

Lees ook
Reacties
Laden...

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More