Contact Opsporing: 330.000 euro per dag voor 4 telefoontjes per persoon

“Meer Netflixen dan bellen.”

Vorig jaar was het beeld van het contactonderzoek in Vlaanderen dat van neuspeuteraars en Netflixers. Vlaams Parlementslid Hannes Annaf (Vooruit) bekeek de cijfers en stelde vast dat er niet veel veranderd is. Het contactonderzoek heeft de Vlaamse belastingbetaler tussen mei vorig jaar en eind januari 63,5 miljoen euro gekost. Die financiële cijfers zijn door het Agentschap Zorg en Gezondheid zopas gepubliceerd.

Eind januari waren er 740 bellers die nauwelijks 3.000 telefoontjes per dag pleegden. Dat zijn 4 telefoons per dag. Eind september vorig jaar gebeurde dat door 360 callcenter-medewerkers. Het aantal bellers is met andere woorden meer dan verdubbeld. Die grap kost ons 330.000 euro per dag, waarvan 285.000 naar de callcenters gaat.

Het kortetermijngeheugen leert ons dat Wouter Beke (CD&V) destijds enorm snel, een enorm lucratief contract klaar had voor de mutualiteiten en een consortium van callcenters. Zij vroegen 117.544.730,32 euro, zonder btw. Na staalhard onderhandelen, bedong Beke een spotprijsje van slechts 101.363.922,02 euro. Daarna bleek de hele contact opsporing – in handen van Karine Moykens – voor geen meter te functioneren. Moykens kwam daarom met de mirakeloplossing en liet met vriend Beke de corona-app ontwikkelen. Dat hij/zij die deze vandaag nog gebruikt, nu opstaat. Zo goed als niemand dus.

De contact opsporing werd ons nochtans geserveerd als het belangrijkste en – nog voor de ontwikkeling van het vaccin – enige wapen tegen het virus. Toch varen we nog altijd blind.

Uit de cijfers blijkt dat de bezetting van de callcenters – met name in december en januari – buiten alle proporties hoog was. Het kabinet-Beke laat weten dat dat in januari zo was omdat toen de derde golf een paar keer voorspeld was en er meer volk zou nodig zijn. Vorige week nam het aantal besmettingen weer toe en werden er gemiddeld 13.000 telefoontjes per dag uitgevoerd. De tandem Beke-Moykens bestelde meteen volk bij, lezen we in ‘Het Nieuwsblad’. “10 procent extra voor de callcenters en 20 procent meer field agents. Die komen er volgens het kabinet-Beke zo snel mogelijk aan.”

 

Lees ook
Reacties
Laden...

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More