Bugatti lanceert 1600 pk sterke Centodieci

Een monster… qua prestaties toch

Hoewel deze week de eerste foto’s al gelekt werden, is gisterenavond tijdens de Concours d’Elegance in Pebble Beach het doek eindelijk gevallen. Dit is de nieuwe Bugatti, de Centodieci. Daar waar het broertje, de Chiron, nog 1500 paardjes over het asfalt joeg, puurt deze gelimiteerde Centodieci zowaar 1600 raspaarden uit zijn blok, een W16 met vier turbo’s. Het oplopen van de snelheid stopt bij snelheden boven 400 km/u en een sprintje naar 100 moet ergens in de buurt van twee seconden uitkomen. Ter illustratie… start, één, twee en je bent er al. 

Dit speeltje van de Franse autoconstructeur wordt slechts met een oplage van 10 stuks, waarvan elk stuk zo’n acht à negen miljoen moet kosten, verkocht.  De naam, Centodieci, betekent honderd-en-tien in het Italiaans en is een hommage aan de EB110, de eerste hypercar van Bugatti. Waarom een Italiaanse naam voor een Frans automerk horen we je al denken? De EB110 werd in Italië gebouwd, een land met een geschiedenis als het gaat om het bouwen van snelle wagens.

Waar de laatste Bugatti’s voornamelijk elegante lijnen hadden wordt de nieuwe Bugatti puntiger en krijgt hij meer spoilers en gaten. Ook de kenmerkende sierlijke boog op de zijkant verdwijnt en vijf gaten naast de zijruit komen in de plaats. Kan je nog duidelijker verwijzen naar de EB110 Super Sport? Neen! 

Of een Bugatti ook zuiniger wordt met de jaren, moeten we zelf eens testen (we mogen dromen, nietwaar) maar met een gecombineerd verbruik van 22,5 liter per 100 kilometer en een CO2 uitstoot van 516g/km lijkt het niet echt de beste leerling van de klas. Maar wie ligt daar wakker van? Niet die 10 gelukzakken dat deze wagen binnenkort in hun garage hebben staan, dat staat vast. 

1

Image 1 of 10


Foto’s: Bugatti

Lees ook
Reacties
Laden...

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More