Inloggen

Log in of maak je account aan.

Wachtwoord vergeten? Registreren
Registreren
Wachtwoord vergeten

Wachtwoord vergeten? Voer je gebruikersnaam of e-mailadres in. Je ontvangt een link via e-mail om een nieuw wachtwoord in te stellen.

Registreren
Start Magazines Zoeken Shop Rubrieken

Brusselse kilometerheffing kost pendelaars 10 euro per dag

Redactie - 04-12-2020

“SmartMove is niet meer of niet minder dan een verdoken extra belasting.”

De Brusselse regering probeert ons de voordelen van de stadstol - die ze zelf een slimme kilometerheffing noemen – als een zegen voor Brussel door onze strot te duwen, maar verder dan een theoretisch model dat niet-Brusselaars geld gaat kosten, komen ze niet.

De belasting op een auto wordt verschoven van het bezit van een wagen naar het gebruik ervan. Dat zou de files in onze hoofdstad drastisch naar beneden halen en de leefbaarheid van de stad verhogen. 'Het Laatste Nieuws' maakte enkele simulaties en daaruit blijkt dat de modale pendelaar stevig in zijn portefeuille mag duiken. Een doorsnee pendelaar die per dag 20km met de wagen in het Brusselse gewest rijdt, mag boven op zijn jaarlijkse verkeersbelasting van 842,69 euro nog eens 1.600 euro aan het Brusselse SmartMove ophoesten. Dat is ongeveer 10 euro per dag. Hoeveel je betaalt, hangt af van het aantal kilometers, het tijdstip en het vermogen van het voertuig.

Brussels minister van Financiën en Begroting, Sven Gatz (Open Vld) probeert het sprookje te verkopen als een weldaad voor het land. “In het weekend en 's avonds is het gewoon gratis”, zegt hij voor de camera van de VRT. “Maar tijdens de file-uren is het wat duurder.” Hij wil – geheel naar de principes van een totalitaire Big Brother – met een app op de smartphone gaan werken waarop je kan zien per dag, per week, per maand wat je afgelegde kilometers zijn. Om die bittere pil te verzachten vertelt Gatz erbij dat je er ook mee kan zien dat je bijvoorbeeld beter de metro kan nemen.

Simpel gezegd: het wordt - als alles doorgaat - vanaf 2022 duur om naar Brussel te rijden. Volgens Gatz zal je dan wel gemakkelijker de stad in en uit kunnen rijden.

Hoezo dan?

Sven gatz Brussel Kilometerheffing

Reacties

Resterende karakters 500
Nieuwsbrief Mis nooit meer het laatste nieuws, exclusieve aanbiedingen en boeiende verhalen van P-magazine! Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.
Zoeken