Inloggen

Log in of maak je account aan.

Wachtwoord vergeten? Registreren
Registreren
Wachtwoord vergeten

Wachtwoord vergeten? Voer je gebruikersnaam of e-mailadres in. Je ontvangt een link via e-mail om een nieuw wachtwoord in te stellen.

Registreren
Start Magazines Zoeken Shop Rubrieken

Boekhouding van Regie der Gebouwen blijft problematisch

Thierry Debels - 27-06-2021

De Regie der Gebouwen staat in voor de infrastructuur voor de federale medewerkers en beheert het grootste deel van de terreinen en gebouwen in eigendom van de federale Staat. De instelling sluit het boekjaar 2020 af met een balanstotaal van 547,4 miljoen euro (tegenover 487,4 miljoen euro op 31 december 2019).

De Regie der Gebouwen heeft geen toestemming van de minister van Financiën om vier bankrekeningen te gebruiken bij een andere instelling dan die door de Staat aangewezen instelling, zoals vereist is door artikel 117 van de wet van 21 december 2013. De Regie loopt daarmee volgens het Rekenhof het risico op een boete van de minister van Financiën die conform artikel 118 van de wet kan oplopen tot 14 miljoen euro.

In strijd met artikel 12 van de wet van 22 mei wordt de algemene boekhouding ook pas op het jaareinde samengesteld. De Regie heeft bovendien niet het akkoord van de staatssecretaris voor Begroting om een ander boekhoudplan te gebruiken dan het Algemeen Rekeningstelsel van de Belgische Staat (ARS). Vanaf het boekjaar 2021 zal de Regie een volwaardige dubbele boekhouding voeren met het ARS.

De Regie heeft nog steeds een tekort aan boekhoudkundig onderlegd personeel. De aanwervingen verlopen moeizaam en de financiële dienst liet zich voor de afsluiting van de rekeningen 2020 opnieuw bijstaan door een externe consultant. Die zal in 2021 ook ingezet worden om de voornaamste processen in kaart te brengen en procesbeschrijvingen uit te werken.

De Regie der Gebouwen legde haar rekeningen 2020 tijdig aan het Rekenhof voor. Ze leverde belangrijke inspanningen om de kwaliteit en het getrouw beeld van de rekeningen te verbeteren: de waardering van de onroerende goederen werd geactualiseerd, de boekhoudkundige en fysieke inventarissen van de materiële vaste activa werden op elkaar afgestemd, er werd een waardevermindering geboekt op de vorderingen op korte termijn, er werd een afgrenzing van de huuropbrengsten en -kosten toegepast en er werden voorzieningen geboekt voor toekomstige risico’s en kosten.

Het Rekenhof stelt echter nog te veel fouten vast op diverse rubrieken van de balans en de resultatenrekening om van materieel correcte rekeningen te kunnen spreken.

De Regie heeft de terreinen en gebouwen die ze beheert maar die eigendom zijn van de federale Staat, via de overeenstemmingstabel naar de buitenbalansrekeningen gebracht. Ze heeft dit echter op geen enkele manier toegelicht bij de algemene rekening. Dit geldt ook voor de herwaarderingen van deze activa.

Bovendien stelde het Rekenhof fouten vast in die waardering en de boekhoudkundige verwerking ervan.

Het Rekenhof herhaalt dat de tekortkomingen in de jaarrekening van de Regie een negatieve impact kunnen hebben op het getrouw beeld van de geconsolideerde jaarrekening van de federale Staat die het Rekenhof vanaf het boekjaar 2020 moet certificeren. Het moedigt de Regie aan de geleverde inspanningen voort te zetten. De Regie is zich bewust van de problemen en onderschrijft grotendeels de vaststellingen van het Rekenhof. Ze engageert zich om in 2021 de inspanningen om de kwaliteit van haar rekeningen te verbeteren voort te zetten.

Gebouw Boekhouding Regie der gebouwen

Reacties

Resterende karakters 500

Lees meer

Nieuwsbrief Mis nooit meer het laatste nieuws, exclusieve aanbiedingen en boeiende verhalen van P-magazine! Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.
Zoeken