Inloggen

Log in of maak je account aan.

Wachtwoord vergeten? Registreren
Registreren
Wachtwoord vergeten

Wachtwoord vergeten? Voer je gebruikersnaam of e-mailadres in. Je ontvangt een link via e-mail om een nieuw wachtwoord in te stellen.

Registreren
Start Magazines Zoeken Shop Rubrieken

BMW M550d: voor wie het ontbreken van een M5 Touring betreurt

Stefan Lambrechts - 29-01-2018

Bij Mercedes-Benz hebben ze een break-versie van hun bloedsnelle AMG-sedans. Ook de Audi RS is als stationwagen te verkrijgen. Bij de derde premium-Duitser weigeren ze nog steeds om Tourings door te schuiven naar de M-divisie. Maar nu is er wel een prima alternatief.

Maak kennis met de nieuwe M550d xDrive, die verkrijgbaar is als berline én als break. Geen hardcore M5, maar hij komt toch redelijk dichtbij. In het vooronder zit de sterkste dieselmotor die BMW ooit in een 5-reeks lepelde. Een 3-liter die beademd wordt door maar liefst vier turbo’s. 400Pk en 760Nm aan trekkracht worden naar de vier wielen gestuurd. Om het optimale rijplezier te verzekeren, krijgen de achterwielen wel het meeste koppel te verwerken.

Koetswerkdetails in de kleur ceriumgrijs, felblauwe remklauwen, 19-duimsvelgen en hertekende bumpers moeten zijn sportief karakter in de verf zetten. Ook in het interieur zijn M-elementen terug te vinden. Voor de ideale sound werd een M Performance-uitlaat gemonteerd, om haarscherp te sturen is er de vierwielbesturing. Ook de ophanging is wat stugger en iets lager dan bij de ‘gewone’ 5-serie.

Soit, een bliksemsnelle rijdersauto dus. Cijfers? Welaan dan. De berline flitst in 4,4 seconden van nul naar honderd, de Touring doet daar 0,2 tellen langer over. De topsnelheid is, net als bij de meeste andere Duitse scheurijzers, begrensd op 250 km/u. Het theoretisch verbruik ligt bij de berline op 5,9 liter per honderd kilometer, bij de Touring is dit 6,2 liter.

Zo’n normverbruik moet u natuurlijk met een flinke korrel zout nemen. We mochten de M550d xDrive enkele dagen rijden en ons gemiddeld verbruik lag op 7,9 liter per honderd kilometer. Een pak meer, maar we hebben heel wat kilometers afgelegd in de Sport-rijmodus. Dan is hij wat strakker afgeveerd en schakelt de achttapsautomaat later op. De toerenteller gaat overigens pas bij 5.500 omwentelingen per minuut in het rood, wat behoorlijk wat is voor een diesel. Reken daarbij dat we richting Duitsland trokken om de auto op de Autobahn eens stevig aan de tand te kunnen voelen. En nu we daar toch waren, hebben we ineens getest of-ie wel echt begrensd is op 250 km/u. We bedoelen maar: ons gemiddelde van 7,9 liter is nog erg schappelijk.

Nog over die rijmodi: naast de inmiddels klassieke Eco Pro, Comfort, Sport en Sport+ heeft de M550d ook nog een adaptieve stand. In dat geval zou de auto theoretisch gezien aanvoelen welke modus u prefereert. Theoretisch, want naar ons gevoel trad hij niet buiten zijn ‘comfortzone’.

Kortom: de M550d is een supersnelle, sportieve auto die toch niet inboet aan comfort. En voor wie een M5 Touring mist, is hij een waardig alternatief. Alleen: die Adaptive-modus lijkt ons overbodig. Er zitten ook heel wat veiligheidssnufjes op, waarmee hij tot op zeker niveau autonoom kan rijden. Maar met zo'n auto wil u natuurlijk gewoon zélf sturen.

Bmw Touring M550d

Reacties

Resterende karakters 500
Nieuwsbrief Mis nooit meer het laatste nieuws, exclusieve aanbiedingen en boeiende verhalen van P-magazine! Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.
Zoeken