Inloggen

Log in of maak je account aan.

Wachtwoord vergeten? Registreren
Registreren
Wachtwoord vergeten

Wachtwoord vergeten? Voer je gebruikersnaam of e-mailadres in. Je ontvangt een link via e-mail om een nieuw wachtwoord in te stellen.

Registreren
Start Magazines Zoeken Shop Rubrieken

Bedenker Apéro Shop: “Ik wilde niet in een hoekje blijven zitten tijdens lockdown”

Stefan Lambrechts - 14-07-2021

Een heerlijk aperitief online bestellen met nog een verrassing erbovenop: dat doe je bij Apéro Shop. En dan is er ook nog de Pro-versie. Hoe ze op zo’n knotsgek maar geniaal idee kwamen? Wij vroegen het aan Ilan Van Vaerenberg, de bezieler van Apéro Shop.

Vertel ‘ns: wat heb je hiervoor gedaan?
ILAN: “Mijn carrière begon eigenlijk al in de Hotelschool Ter Duinen in Koksijde, waarna ik bij verschillende sterrenrestaurants terechtkwam.”

“Al toen ik op de schoolbanken zat, had ik de ambitie om een eigen zaak te beginnen. Geen broodjeszaak op de hoek: ik zag het groot. En groots. Op mijn twintigste had ik een klein startkapitaal, waarmee ik een eigen restaurant begon in hartje Antwerpen.”

“Mijn ambitie was groot, en ik was creatief genoeg om er een mooie zaak van te maken. Ik had enkel geen kaas gegeten van ondernemen, en een degelijke boekhouding bijhouden was ook al niet mijn sterkste kant. Na een mooie start kwam een faling plots wel héél dichtbij, waardoor ik jammer genoeg de deuren moest sluiten.”

“Daarna vloog ik terug achter de kookpotten. Niet meer als eigenaar van de zaak, maar als chef-kok. Wel met dezelfde passie en gedrevenheid voor koken.”

Hoe kwam je bij Mediageuzen terecht?
ILAN: “Wel, drie jaar geleden solliciteerde ik voor Culinaire Ambiance Magazine. Ik mocht er uiteindelijk aan de slag, en begon als accountant. Nadien groeide ik door tot business manager.”

“Gedurende die periode leerde ik enorm veel over ondernemen, marketing en sales. Dat wakkerde mijn zin om te ondernemen opnieuw aan. Steeds was ik op zoek naar opportuniteiten, om zelf iets terug te beginnen. Van één ding was ik wel zeker: ik wist dat ik iets ondersteunend aan de horeca wilde aanbieden. Zélf opnieuw een horecazaak beginnen, was niks meer voor mij.”

En toen?
ILAN: “En toen? Tja, toen was er corona. En een lockdown. Net als zo’n zeventig procent van de mensen in ons land, zat ik zonder werk. Ik wilde niet in een hoekje blijven zitten afwachten, en ik bedacht verschillende projecten om iets nieuws te beginnen.”

“Eén project daarvan was Apéro Shop. Het idee? Leuke apéroboxen maken, waarmee de mensen thuis konden genieten van een drankje en snacks, in een box die aan huis geleverd wordt.”

“Aanvankelijk dachten we eerst de dozen via Instagram aan te bieden. Maar toen dacht ik bij mezelf: ‘waarom zouden we het niet ineens wat groter aanpakken?’ Wat later was er een heuse webshop, waarop we boxen in verschillende thema’s aanboden.”

Hoe kreeg je dat allemaal praktisch georganiseerd?
ILAN: “Vanuit onze woonkamer, eigenlijk. Daar maakten we de boxen, met zakjes nootjes en flesjes wijn erin. Al snel werden we opgemerkt door verschillende bedrijven, die hun personeel of klanten een hart onder de riem wilden steken, of te bedanken, met een Apérobox.”

“Door deze plotse grote vraag naar Apéroboxen, mocht ik van Mediageuzen hun magazijn gebruiken. Dat was nodig ook: van september 2020 tot maart 2021 hebben we zo’n dertienduizend boxen verzonden. Niet alleen naar België, maar over gans Europa.”

“Doordat we constant bezig waren met boxen te verpakken en te versturen, hadden we eigenlijk geen tijd meer om bezig te zijn met onze toekomstvisie. We hadden al onze tijd nodig om alle orders tot een goed einde te brengen. Met de gedachte dat er aan corona ooit wel een einde zou komen, en ons businessmodel daardoor zou moeten veranderen, zijn we in februari begonnen met het uitbreiden van ons drankengamma.”

“We leveren niet langer enkel geschenk- en cocktailboxen meer op maat, maar bieden we ook een ruim assortiment van aperitieven, wijnen, bieren en sterke dranken aan.

Da’s tof, maar hoe past het ‘iets ondersteunend voor de horeca’ in dit verhaal?
ILAN: “Wel, door mijn eeuwige liefde en passie voor horeca, lag het voor mij voor de hand dat het Apéro Shop-verhaal werd doorgetrokken naar de horeca. Zo hebben we het volledig nieuwe platform aperoshop.pro, uiteraard speciaal voor de horeca.”

“Met dit platform wensen we de horeca een eenvoudige webshop met een ruim assortiment aan dranken aan te bieden. Door eenvoudig een login aan te maken, kan je genieten van unieke kortingen en producten. Het grote voordeel van onze webshop? Alles kan per fles besteld worden, je hoeft niet per se een hele voorraad in te slaan. Tijdens mijn ‘vorig leven’ als horeca-uitbater, had ik graag een ruime barkaart willen aanbieden. Alleen: omdat je van sommige producten met een minimumvolume zat, liet het budget dat niet altijd toe. Ik wil op die manier ook iets kunnen betekenen voor horecazaken die niet teveel in één keer kunnen – of willen – investeren.”

“We willen ook graag de producenten en de horeca bij elkaar brengen, door verschillende events te organiseren, en recepten delen met onze online-bezoekers. Door mijn nog steeds goede relatie met Culinaire Ambiance Magazine, zullen we hiervoor blijven samenwerken.”

“Je hebt als horeca-uitbater immers niet altijd de tijd om alle nieuwste dranktrends en producten te volgen, of om vertegenwoordigers te ontvangen die je dat maar al te graag zouden willen uitleggen. Met Apéro Shop willen we ook daarbij graag helpen.”

“Wij kunnen een leuke aperitiefkaart samenstellen, of specifieke wijnen selecteren. Kortom: Apéro Shop zorgt met volle goesting voor een totale topervaring!”

Drank Online Apéro shop Aperitief

Reacties

Resterende karakters 500
Nieuwsbrief Mis nooit meer het laatste nieuws, exclusieve aanbiedingen en boeiende verhalen van P-magazine! Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.
Zoeken