Inloggen

Log in of maak je account aan.

Wachtwoord vergeten? Registreren
Registreren
Wachtwoord vergeten

Wachtwoord vergeten? Voer je gebruikersnaam of e-mailadres in. Je ontvangt een link via e-mail om een nieuw wachtwoord in te stellen.

Registreren
Start Magazines Zoeken Shop Rubrieken

"Autoconstructeurs weten al hoe ze in de toekomst zullen sjoemelen met CO2-uitstoot"

Stefan Lambrechts - 25-07-2018

Het hele systeem is zo krom dat het hilarisch wordt, eigenlijk.

In 2015 hadden we een heus emissieschandaal, toen bleek dat de Volkswagen-groep sjoemelsoftware inbouwde. Daardoor herkende de computer dat er een officiële test werd uitgevoerd en zorgde die er met allerhande trucjes voor dat er aanzienlijk minder werd uitgestoten dan tijdens een normale rit op de openbare weg.

Na dit schandaal vielen speurders ook binnen bij andere constructeurs om te onderzoeken of er ook daar gesjoemeld werd. Tegenwoordig krijgen constructeurs alsmaar strengere regels opgelegd. Maar die constructeurs, die worden steeds vindingrijker…

Een doelstelling van de Europese Unie: in 2025 moeten auto’s gemiddeld vijftien procent minder CO2 uitstoten dan in 2021. Tegen 2020 moet dit zelfs dertig procent zijn. Om dat allemaal goed op te kunnen volgen, zal er in 2021 bij iedere Europese autobouwer een zogenaamde nulmeting plaatsvinden.

Wie die nulmeting gaat uitvoeren? Geen heren van de Europese Commissie. Zelfs geen onafhankelijke organisatie. Maar gewoon… die constructeurs zelf. Zij moeten vervolgens de resultaten van hun tests aan de Europese Unie bezorgen.

Klinkt een beetje gek, niet? Is het ook. Zo’n beetje als Vettige Swa, die bedorven vlees in zijn verkochte pita’s draait maar aan de controlediensten laat weten dat alles piekfijn is in zijn keuken en gewoon mag verder doen.

Concreet hebben de constructeurs er dus alle baat bij hun CO2-uitstoot in 2021 zo hoog mogelijk te krijgen, zodat ze naar 2025 en 2030 toe nog voldoende speelruimte hebben. En als ze die tests zelf mogen doen, dan hebben ze ook nog heel wat mogelijkheden. De airco helemaal open, start-stopsysteem uitgeschakeld, banden gebruiken die meer wrijving geven, hybrides de test laten doen met lege batterij: we noemen maar wat.

Twee commissarissen van de Europese Unie kwamen erachter dat de fabrikanten dat nog van plan zijn ook. Dat staat in een brief die lekte via de milieuorganisatie Transport & Environment.

Emissie

Reacties

Resterende karakters 500
Nieuwsbrief Mis nooit meer het laatste nieuws, exclusieve aanbiedingen en boeiende verhalen van P-magazine! Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.
Zoeken