Akkoord over redding Brussels Airlines: 290 miljoen in ruil voor toekomstgaranties

Het zag er een tijdje kantje-boord uit, maar na maandenlange onderhandelingen is er een ontwerpakkoord bereikt over de redding van Brussels Airlines. De overheid steekt Brussels Airlines 290 miljoen euro toe in ruil voor fikse garanties over de toekomst van de luchtvaartmaatschappij.

Brussels Airlines zal kunnen rekenen op een lening van 290 miljoen euro met een looptijd van 6 jaar. De regering krijgt daarbij de garantie dat het geld binnen Brussels Airlines blijft en dus niet doorstroomt naar Lufthansa of de andere maatschappijen binnen de Lufthansa Group, met name Swiss, Austrian Airlines en Eurowings.

De overheid krijgt ook pandrecht op de aandelen van Lufthansa in Brussels Airlines. Indien de maatschappij de lening niet kan terugbetalen, komen die aandelen dus in het bezit van de overheid. De regering kan ook rekenen op twee zitjes in de Raad van Bestuur van Brussels Airlines.

Verder zijn er nog een aantal bindende engagementen. Het merk Brussels Airlines moet blijven bestaan, de maatschappij moet onder Belgische licentie blijven vliegen, het hoofdkantoor moet in Brussel blijven en de long haul vloot moet verder uitgebouwd worden. Om al die voorwaarden op te volgen, komt er ook een arbitragecommissie voor de duurtijd van de lening.

Al bij al bereikte Alexander De Croo een (zeer) goede deal met Lufthansa. En mocht het ooit de verkeerde weg opgaan, dan kan Brussels Airlines, door het verkregen pandrecht, bijna-genationaliseerd worden, een piste die recentelijk al door een aantal politieke partijen geopperd werd tijdens de lopende onderhandelingen.

“Alles” blijft ook in Brussel, en de bekomen uitbreiding van de long vloot maakt ook dat er, op termijn, nieuwe intercontinentale bestemmingen geïntroduceerd zullen worden. Bovendien pompt Lufthansa zelf ook nog eens 170 miloen€ vers kapitaal in Brussels Airlines. In totaal gaat het dus om een reddingsoperatie van 460 miljoen€.

De deal moet nog door alle betrokken partijen, waaronder de Europese Commissie, bekrachtigd worden, maar daarmee worden geen problemen meer verwacht.

Het herstel binnen de luchtvaart zal er eentje van (zeer) lange duur worden, maar met deze ‘oorlogskas’ kan Brussels Airlines écht werk gaan maken van de relance.

 
 
Lees ook
Reacties
Laden...

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More