Afscheid van Japanse schone gebeurt met speciaal nummertje (foto’s)

De auto die zorgt voor puur en onversneden rijplezier is inmiddels al acht jaar op de markt, wat een eeuwigheid is in autoland.

Eigenlijk speelde Toyota al in 2007 met het idee om een betaalbare sportwagen met achterwielaandrijving te maken. Een jaar later vroeg Toyota aan Subaru of ze geen zin hadden om samen aan zo’n funmachine te werken. Subaru had echter zoiets van ‘Wij maken performance-auto’s met vierwielaandrijving, niet met achterwielaandrijving’, en sloeg het aanbod af. Om zes maanden later toch nog toe te zeggen.

In 2011 stelde Toyota de FT-86 II Concept voor op de Motor Show in Genève. Subaru pakte dan weer uit met de Subaru BRZ Prologue: een doorzichtige koets zodat het publiek een mooi uitzicht had op de techniek, en de boxermotor voorin.

Nog een jaar later gingen de Toyota GT86 en Subaru BRZ in productie. Twee identiek ogende pretmachines eerste klas. Maar hoewel ze identiek ogen, geven beide merken toch een eigen touch aan hun product. Zo is het onderstel van de BRZ iets anders afgesteld, zodat hij het sportiefste broertje van de twee is. Ook geven de twee merken hun eigen kleuren aan de bolides. Zo is de BRZ verkrijgbaar in dat typische ‘Subaru-blauw’. Ook deze speciale tint grijs, van het exemplaar dat we testten, was overigens erg mooi.

Helaas zal over enkele maanden het allerlaatste exemplaar van deze Japanse prachtauto van de band rollen. Subaru viert het afscheid met een gelimiteerde reeks: de Subaru BRZ ‘Final Edition’. In België en Luxemburg tezamen zullen slechts vijftien exemplaren hiervan verkocht worden.

De Final Edition kost met 39.995 euro zo’n vijfduizend meer dan een ‘gewone’ BRZ, en wat krijg je daarvoor in de plaats?

Knalrode Brembo-remklauwen, Sachs-schokdempers en zeventienduims velgen in de tint ‘Black Metallic’. Qua koetswerk kan er enkel gekozen worden tussen ‘Crystal Black Silica’ of ‘WR Blue Pearl’: dat typische ‘Subaru-blauw’ dus.

Binnenin vinden we een combinatie van blauw leer en zwart alcantara, hier en daar afgewerkt met blauwe stiksels.

Zes luidsprekers, Apple CarPlay/ Android Auto, twee USB-poorten, elektrisch inklapbare, verwarmde buitenspiegels, een automatische airco, elektrische ramen en LED-mistlampen zorgen standaard voor het nodige comfort.

Onder de motorkap is dit speciaal nummer ongewijzigd gebleven. Dit wil zeggen: 200 atmosferische pk’s die hoog in de toeren terug te vinden zijn en die via een handgeschakelde zesbak hun weg richting achterwielen vinden. Een automaat is niet beschikbaar in de ‘Final Edition’. Maar geloof ons: het is de handgeschakelde versie die je hebben wil!

 
 
 
 
 
 
Lees ook
Reacties
Laden...

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More