Aan het raam is het altijd een beetje reizen

“Gelukkig, het is slecht weer.”

Het was afgelopen week, de week van de NMBS. Van De Croo en zijn wetenschappers kreeg de maatschappij een langlopende 1-aprilgrap cadeau: het raamreizen, oftewel de vensterplicht. De CEO van de NMBS, Sophie Dutordoir, werd daardoor een nationale beroemdheid door als enige het gezond verstand aan te spreken. Het leverde scènes op uit het sprookje van ‘de kleren van de keizer’. Weet je wel, de ijdele keizer die naakt door het land defileert – denkend dat hij wat moois aanheeft – en niemand die wat durft te zeggen. Tot een kind met zijn vingertje wijst en uitroept dat hij naakt is.

Zover heen zijn we ondertussen dat we met z’n allen, zonder meer, een maatregel slikken die nergens op slaat. Haalt de vensterplicht de mensen dan niet uit elkaar als je ze apart aan een raam zet? Wellicht wel. Maar de maatregel geldt alleen als je rijdt naar de kust, niet voor de terugrit! Dat ze daardoor urenlang in files in het station staan aan te schuiven, is geen probleem. Bovendien is de hele handhaving een haast onhaalbaar logistiek probleem. Dutordoir stelde daarop een ultimatum aan de regering om de maatregel af te schaffen.

Doch, De Croo ontglipte de dans omdat het slecht weer is. De grote trek naar de kust bleef uit en alles bleef zoals het was. Vandaag dalen de ziekenhuisopnames zelfs met een procent. Dus, het werkt?

Omdat de NMBS de handen vol heeft om raamreizigers op hun plichten te wijzen, wordt het structureel onderbemand stations- en veiligheidspersoneel alleen maar groter. Hét moment om een feestje te bouwen, dachten enkele jongeren. In plaats van in het Ter Kamerenbos, werd er een feestje gebouwd aan boord van een stilstaande trein. In een trein kan je niet door een paard overhoop worden gelopen. Verontwaardiging alom.

Ondertussen heeft corona een krater van 1 miljard euro geslagen bij de NMBS. Vorig jaar maakte de NMBS nog een verlies van 360 miljoen euro. Dit jaar verwacht CEO Dutordoir dat het verlies oploopt naar 400 miljoen euro. De rode cijfers nemen toe omdat de vaste dotatie van de overheid dit jaar zakt, want die is gebaseerd op de reizigerscijfers van het jaar voordien (2020) en die waren door corona niet om over naar huis te schrijven. De inkomsten uit de verkoop van tickets en abonnementen kelderen. Ook de dividenden uit de aandelen in Thalys en Eurostar zijn volledig verdampt. Bovendien zijn de inkomsten uit de concessies van stationswinkels ingestort en de reizigersaantallen zijn gehalveerd. De uitgaven blijven echter gelijk. De NMBS had voor 2020 gerekend op een opera­tionele winst van 108 miljoen euro, een bedrag dat dit jaar zonder corona had moeten stijgen. De verliezen en de gemiste winsten samen maken dat corona de NMBS eind dit jaar ongeveer 1 miljard euro zal hebben gekost.

Misschien zijn rijtuigen met meer ramen een oplossing?

Lees ook
Reacties
Laden...

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More