50 jaar geleden maakte ‘Mira’ ophef in Vlaanderen

In de film uit 1971 kwamen namelijk naaktscènes voor, wat in die tijd ongezien was.

Mira‘ is een film van Fons Rademakers, gebaseerd op het boek ‘De teleurgang van den Waterhoek’ van Stijn Streuvels. Hugo Claus bewerkte, samen met Magda Reypens, het boek tot scenario. Stijn Streuvels zelf was betrokken bij de besprekingen van het scenario, maar overleed voordat de film werd voltooid. ‘Mira‘ wordt tegenwoordig beschouwd als de productie die de bloeiperiode van de Nederlandse film inluidde.

Actrice Willeke van Ammelrooy (toen 27 jaar) vertolkte de rol van de sensuele Mira, een knappe jonge vrouw wiens moeder haar op jonge leeftijd verliet. Na een jaar in Parijs gewoond te hebben, leeft ze nu bij haar oom en tante in De Waterhoek, een gehucht aan de Schelde. Helaas zijn ze haar daar liever kwijt dan rijk. Ze kan het enkel vinden met Lander, de zoon van haar oom (en dus haar nonkel) maar al gauw nemen hun gevoelens voor elkaar de bovenhand en worden ze verliefd. Ondertussen wordt er in het dorp een brug gebouwd over de rivier maar daar zijn de meeste bewoners niet mee opgezet. Ze vrezen namelijk hun rustig bestaan te verliezen wanneer de brug er eenmaal is. Al snel ontstaat er zich een verzetsgroep maar op een dag loopt het protest uit de hand.

Zowel Willeke van Ammelrooy als Jan Decleir, die de rol van Lander speelt, debuteerden op het witte doek en voor beiden was de film het begin van een bloeiende carrière. Later zouden ze zelfs nog samen spelen in Vlaamse producties als Koko FlanelLijmen/Het Been, en De verlossing. Van Ammelrooy vertelde later weliswaar dat ze meer van zichzelf in de rol van Mira stopte dan in latere personages, omdat zij toen net zoals Mira op zoek was naar vrijheid.

De film zorgde voor heel wat ophef omdat de Nederlandse actrice volledig naakt (inclusief schaamhaar) te zien was in enkele scènes. Volgens regisseur Fons Rademakers droeg dit bij aan de publiciteit die de film vergaarde. Hoewel de critici gematigd spraken over de film, ontstond er door alle controverse grote belangstelling onder het publiek en uiteindelijk werd de film een groot succes. Voor de liefhebbers: het schip waarop de liefdesnacht van Willeke van Ammelrooy en Jan Decleir werd vastgelegd is vandaag in collectie van het ‘Antwerpse Museum Aan de Stroom’.

Lees ook
Reacties
Laden...

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More