Inloggen

Log in of maak je account aan.

Wachtwoord vergeten? Registreren
Registreren
Wachtwoord vergeten

Wachtwoord vergeten? Voer je gebruikersnaam of e-mailadres in. Je ontvangt een link via e-mail om een nieuw wachtwoord in te stellen.

Registreren
Start Magazines Zoeken Shop Rubrieken

Maffe conceptcars die toch in productie gingen

Stefan Lambrechts - 02-05-2017

Een conceptauto is meestal een studiemodel, bedoeld om nieuwtjes voor te stellen die later eventueel in productiewagens ingebouwd worden. Maar soms gaat zo’n prototype ook miniem gewijzigd in productie.

BMW Z1 Concept (1987)

Eigenlijk is deze roadster bedoeld als experiment voor nieuwe technologieën en een volledig uit thermoplast gebouwde koets. Designer Harm Lagaaij heeft zich tijdens het ontwerp eens goed laten gaan en het resultaat is nogal buitenissig, met onder andere deuren die in het koetswerk verdwijnen. Tegen alle verwachtingen in, is het publiek laaiend enthousiast. “Allez, we zullen dan maar 4.000 exemplaren bouwen”, laat BMW weten. Het persbericht is nog maar amper gedrukt, of er lopen al meer dan 5.000 bestellingen binnen. Uiteindelijk zullen er 8.000 Z1’s geproduceerd worden.

 

Plymouth Prowler (1993)

U neemt een hot rod uit de jaren 30, u giet daar een futuristisch sausje over, u duwt daar nog een moderne krachtbron in en voilà: de Plymouth Prowler is geboren. Een grapje van de Amerikaanse autobouwer, maar de gekke speedster wordt dé publiekstrekker op de Detroit Motor Show van 1993 en Plymouth neemt het model toch in productie. Helaas zijn de prestaties minder tot de verbeelding sprekend dan de auto: de 3.5-liter grote V6 levert slechts 214 makke paarden.

 

Volkswagen Concept One (1994)

Het regent kreten van verrukking, wanneer de Duitse autobouwer dit studiemodel voorstelt. De vierwieler lijkt dan ook sterk op de zo populaire Kever van weleer. Volkswagen ruikt een nieuw commercieel succes en in 1997 begint de productie van de New Beetle, zoals-ie vanaf dan heet.

 

 

 

 

Audi TT Concept (1995)

Kleine sportwagens zijn opnieuw erg hot in de jaren negentig. Verschillende fabrikanten hebben er eentje in het gamma, maar die hebben allemaal één ding gemeen: een cabriodak. Audi besluit lekker tegendraads te doen en ontwerpt – puur voor de fun – een futuristisch ogende, compacte sportwagen met een gesloten koets. Het concept slaat in als een bom en in 1998 gaat de TT in productie.

 

 

 

Fiat Multipla Concept (1996)

Fiat wil bewijzen dat een auto met een geringe lengte – net geen 4 meter – toch erg praktisch kan zijn. Dankzij twee zitrijen met telkens drie stoelen, kunnen er makkelijk zes volwassenen mét bagage plaatsnemen. Alleen: het ding is niet bepaald een schoonheid. Het is dan ook stevig schrikken wanneer de auto drie jaar later toch bij de concessiehouders staat. Hij krijgt gelijk de titel ‘Lelijkste auto ooit’ in de Top Gear Awards.

 

 

 

Renault Avantime (1999)

Een monovolume hoort een ruimtewonder te zijn. En een coupé laag en sportief. Bij Renault besluiten ze die kenmerken een keer te mixen. Het resultaat? Een coupé met de buitenafmetingen van een tank en een veel te krap interieur. Toch staat de Avantime tegen alle verwachtingen in gewoon bij de dealer. Een verkoopsucces wordt de wagen niet: daar is hij te duur en te onpraktisch voor.

 

Ford GT-40 Concept (2002)

In de jaren 60 zit het er bovenarms op tussen Ford en Ferrari. De Italiaan had de Amerikaan stevig bij zijn pietje met een nepdeal en Ford zint op wraak. Ferrari verslaan op het circuit: dat lijkt de ideale wraak. Om die klus te klaren, bouwen ze de GT-40. Ferrari bijt op het circuit van Le Mans serieus in het stof. Puur om die gloriedagen van weleer te herdenken, stelt Ford in 2002 de GT-40 Concept voor. “Ik zou verdorie een tweede hypotheek op mijn huis nemen om er zo eentje te bezitten”, laat een bezoeker van de Detroit Motor Show zich ontvallen. Ford besluit een beperkte oplage te bouwen. Bij de productieversie wordt de naam echter kortweg Ford GT: een Arabische zakenman blijkt de benaming ‘GT-40’ inmiddels geregistreerd te hebben. Grappig detail: die GT veegt opnieuw de vloer met Ferrari’s topper van dat moment, de 360 Modena.

Lexus LF-A Concept (2005)

Toyota wil bewijzen dat het niet enkel oerdegelijke, betrouwbare en saaie wagens kan bouwen, maar ook opwindende bolides. Het prototype, dat de badge Lexus krijgt opgespeld, heeft een 500pk sterke V10 voor de achteras zitten. De autowereld is met verstomming geslagen: waar gaat het naartoe als zelfs Toyota supercars gaat bouwen? In 2008 weten enkele paparazzi een zwaar gecamoufleerde sportwagen op de Nordschleife te spotten, die verdacht veel op deze concept lijkt. In 2010 gaat de Lexus LF-A in productie.

 

 

Fisker Hybrid Sedan Concept (2007)

Wanneer deze wagen op de Detroit Motor Show staat te blinken, klinkt er hoongelach. Ontwerper Henrik Fisker verkondigt immers dat hij deze plug-in hybride ongewijzigd in productie wil laten gaan. Maar hoe kan er in godsnaam een markt zijn voor zo’n loodzware vierdeurs met zulke ongebruikelijke welvingen en dito proporties? Toch zijn er tot het faillissement in 2012 een 2.500 Fisker Karma’s – zoals de auto inmiddels heet – van de band gerold.

 

 

BMW Vision EfficientDynamics (2009)

In 2009 staat deze Bimmer, die rechtstreeks uit een science fiction-film lijkt te komen, op de Frankfurt Auto Show. BMW wil met deze wagen bewijzen dat het naarstig werkt aan hybride aandrijvingen. Speciaal voor de film Mission Impossible: Ghost Protocol wordt in 2011 een tweede exemplaar in elkaar geknutseld. Na de lancering van die film staan de telefoons in München roodgloeiend. Duizenden mensen van over de hele aardkloot hopen namelijk zo’n exemplaar te kunnen bestellen. BMW gaat overstag en in 2014 staat de i8 in de showrooms.

 

Reacties

Resterende karakters 500
Nieuwsbrief Mis nooit meer het laatste nieuws, exclusieve aanbiedingen en boeiende verhalen van P-magazine! Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.
Zoeken